Nowoczesna bryła, funkcjonalność i koncentracja przede wszystkim na obsłudze pasażerów – to główne założenia projektu nowego dworca kolejowego Olsztyn Główny. Dziś, w związku z dobiegającymi końca pracami projektowymi, PKP zaprezentowały wizualizacje nowego budynku olsztyńskiego Dworca Głównego.
Nowy Dworzec Główny został zaprojektowany jako indywidualna koncepcja, dzięki czemu możliwe było uwzględnienie w projekcie lokalnych uwarunkowań: potrzeb pasażerów kolei i mieszkańców miasta oraz układu przestrzennego okolicy – poprzez powiązanie z przystankami autobusowymi i tramwajowymi oraz parkingiem. Dzięki temu mógłby powstać węzeł przesiadkowy integrujący transport kolejowy oraz komunikację miejską. PKP zależało także na tym, aby nowy obiekt w pełni wpisywał się w tkankę miejską, jednocześnie odznaczając się nowoczesnością i reprezentacyjnością, zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami architektonicznymi.
– Miasto o wielkości i potencjale Olsztyna zasługuje na nowy, funkcjonalny i reprezentacyjny dworzec. W projektowanym obiekcie główny akcent został postawiony na przestrzenie związane stricte z obsługą podróżnych. Oczywiście, przewidziane zostały także powierzchnie przeznaczone na lokale handlowo-usługowe. Należy pamiętać, że budowa nowego dworca jest częścią większej inwestycji, czyli przebudowy całej stacji Olsztyn Główny. Tę część realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Zarząd PKP prowadzi również rozmowy z inwestorem planującym w sąsiedztwie dworca PKP budowę centrum handlowego i dworca autobusowego. Przy spełnieniu określonych warunków obydwie inwestycje mogą zostać funkcjonalnie ze sobą powiązane. Przy założeniu, że dalsze etapy inwestycji będą mogły być realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem, zakończenie budowy dworca i udostępnienie go podróżnym będzie możliwe w 2022 r. Na budowę nowego dworca PKP uzyskały dofinansowanie ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
* Załączone wizualizacje dotyczą projektu nowego dworca PKP, a przedstawienie zagospodarowania pozostałych terenów: układu torowo-peronowego, planowanej inwestycji deweloperskiej i innych terenów niezarządzanych przez PKP S.A. ma jedynie charakter poglądowy.
Jedno paskudztwo zastąpią drugim. Genialne…..lol
Porażająco okropny. Olsztyn, Warmia, czerwona cegła, dworzec. Nie szklarnia z blaszanym dachem.