„Zostań w domu” – to hasło, które ma wspomóc działania zmierzające do ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa. Co jednak zrobić, gdy musimy dostać się komunikacją miejską w inną część Olsztyna?
Zamknięte szkoły, restauracje, galerie handlowe czy place zabaw – to otaczająca nas od pewnego czasu nowa rzeczywistość. Wiele osób opiekuje się w domu dziećmi albo pracuje zdalnie. Są jednak i tacy, którzy muszą się przemieszczać. Ważne, aby robić to rozważnie.
Od około 10 dni (12-13 marca) kierowcy komunikacji miejskiej w Olsztynie nie sprzedają biletów. Co więcej – wyłączone z użytku zostały dwa pierwsze rzędy siedzeń, a co za tym idzie, pasażerowie nie są wpuszczani do pojazdów pierwszymi drzwiami. Istnieje jednak szereg możliwości kupna biletu.
– Pasażerów zachęcamy do ich nabywania przede wszystkim za pośrednictwem biletomatów stacjonarnych i biletomatów zainstalowanych w autobusach i tramwajach – mówi rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Michał Koronowski. – Co więcej, istnieje też szereg możliwości kupna biletu w aplikacjach na telefon. Takie rozwiązania oferujemy poprzez moBilet, SkyCash czy mPay.
Innym rozwiązaniem jest doładowanie elektronicznej portmonetki znajdującej się na Olsztyńskiej Karcie Miejskiej. Wówczas określona kwota za przejazd pobierana jest z niej po przyłożeniu OKM do kasownika.
Na Olsztyńskiej Karcie Miejskiej kodowane są także bilety długookresowe, czyli tzw. sieciówki. Taki bilet nie musi być kupowany w Punkcie Obsługi Klientów.
– Najbezpieczniejszą formą zakupu biletu długookresowego jest zakup przez Internet – podkreśla Michał Koronowski ze ZDZiT-u. – Aby to zrobić, należy założyć konto na stronie Olsztyńskiej Karty Miejskiej i poprzez to konto ją doładować. Po doładowaniu i upływie 24 godzin od momentu wykonania przelewu, należy przenieść transakcję na kartę w kasownikach znajdujących się w pojazdach komunikacji miejskiej lub w biletomatach stacjonarnych. (instrukcja, jak to zrobić – poniżej).
Przypominamy jednocześnie, że osoby, które mają już wybupiony bilet długookresowy, ale nie zamierzają w najbliższym czasie z niego korzystać, mogą go warunkowo zawiesić. Wniosek w tej sprawie należy przesłać na adres bilety@zdzit.olsztyn.eu, umieszczając w tytule wiadomości treść „Zawieszenie biletu”. Warunkiem koniecznym do spełnienia jest podanie we wniosku numeru użytkowanej Olsztyńskiej Karty Miejskiej.
Po ustaniu utrudnień w przemieszczaniu się i zgłoszeniu się do Punktu Obsługi Klienta ZDZiT, pasażerowie będą mogli przekodować niewykorzystany czas ważności biletu na inny termin. Przekodowywany okres ważności będzie liczył się, od dnia złożenia wniosku drogą mailową. Każdy bilet będzie „odwieszony” na okres liczony od dnia złożenia wniosku drogą mailową do ostatniego dnia jego pierwotnej ważności.