Koniec sezonu rowerowego często przypada na późną jesień, a jednoślad musi zostać odstawiony na kilka miesięcy, aż zima odpuści. Sprawdź, jak konserwować rower na zimę i co zrobić, by przetrwał nienaruszony!
Dokładne czyszczenie roweru przed zimowaniem
Pierwszym krokiem powinno być dokładne wyczyszczenie roweru. Umyj ramę, koła, widelec, najlepiej z użyciem lekkiego detergentu i mokrej szmatki. Myjka ciśnieniowa, choć wydaje się kuszącą opcją, może usunąć smar z łożysk i sprawić, że ulegną one rdzewieniu – unikaj więc tej metody.
Napęd należy dokładnie odtłuścić, na przykład benzyną ekstrakcyjną albo innym środkiem usuwającym tłuszcz i resztki smaru. Oczyść także hamulce ze szczególnym uwzględnieniem tarcz i klocków, na przykład alkoholem izopropylowym.
Skontroluj opony, czy nigdzie nie widać przetarć ani ubytków, na koniec zdejmij wszystkie akcesoria dodatkowe, jak oświetlenie rowerowe czy dzwonek – przechowaj je osobno.
Smarowanie i zabezpieczanie podzespołów
Drugi krok to nasmarowanie podzespołów, dzięki czemu będą one zakonserwowane na zimę w odpowiedni sposób. Wyczyść łańcuch i nasmaruj go preparatem gęstym, przeznaczonym na zimę, do długotrwałego przechowywania.
Później zabezpiecz linki i pancerze środkiem przeciwkorozyjnym, a elementy ruchome, na przykład w przerzutkach, zabezpiecz kroplą smaru – usuń jego nadmiar. Ramę możesz zabezpieczyć środkiem hydrofobowym, aby nie łapała wilgoci, podobnie sprawdzi się silikonowy spray albo specjalny wosk.
Jeśli masz rower crossowy czy trekkingowy, taki jak te dostępne na przykład tutaj: https://www.decathlon.pl/sporty/rowery/rowery-trekkingowe-i-crossowe, zadbaj także o to, by środkiem ochronnym spryskać dodatkowe elementy jak bagażnik, a błotniki warto po prostu odmontować i przechować przez zimę w osobnym miejscu. Grubsze opony warto zdjąć z kół całkowicie i trzymać w osobnym, szczelnym worku.
Przechowywanie roweru zimą
Rower należy przechowywać w suchym miejscu o umiarkowanej temperaturze. Pomieszczenie powinno być przewiewne i takie, w którym nie gromadzi się wilgoć. Ciemna, zimna piwnica w podmokłym miejscu nie jest więc dobrym pomysłem – zdecydowanie lepszy będzie garaż wewnętrzny, strych czy dowolne pomieszczenie w domu, mieszkaniu.
Dobrze jest zawiesić rower na stojaku czy haku, szczególnie jeśli nie zdejmujesz opon z kół, bo dzięki temu nie obciążasz opon i dętek masą roweru – dłużej wytrwają. Możesz kupić specjalny pokrowiec na rower, który ochroni sprzęt przed potencjalnym dostaniem się wilgoci mogącej wywołać korozję oraz przed kurzem, który później może być Ci trudno usunąć z mniejszych elementów.
Tuż po wyciągnięciu roweru na nowy sezon pamiętaj o podstawowym serwisie. Sprawdź, czy opony nie sparciały, czy hamulce dobrze pełnią swoją rolę, czy nigdzie nie doszło do wycieku smaru, na przykład z łożysk. Wyczyść i nasmaruj łańcuch, tym razem smarem przeznaczonym do odpowiedniej pogody – na suche lub mokre warunki, jednak nieco rzadszym, niż tym zimowym. Udaj się do dobrego sklepu rowerowego po dopasowane preparaty!
Artykuł sponsorowany