7 C
Olsztyn
wtorek, 5 listopada, 2024
reklama

Olsztyńscy drogowcy testują nową technologię na obwodnicy Olsztyna

OlsztynOlsztyńscy drogowcy testują nową technologię na obwodnicy Olsztyna

Po raz pierwszy w rejonie Olsztyna, na drodze dojazdowej DD52 powstałej przy okazji budowy obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51, zastosowano nawierzchnię wykonaną w technologii betonu wałowanego RCC (ang. RCC – Roller Compacted Concrete).

Technologia ta może mieć zastosowanie do budowy dróg lokalnych, placów postojowych i parkingów. Na obwodnicy Olsztyna wykorzystano ją w celu sprawdzenia możliwości użycia tej technologii w warunkach lokalnych. Dodatkowo w celu osiągnięcia optymalnego współczynnika tarcia nawierzchni zastosowano różne metody wykończenia betonu:

• „na gładko” po walcu,

• teksturowanie za pomocą maty jutowej,

• teksturowanie poprzez szczotkowanie.

Beton wałowany RCC to odmiana mieszanki betonowej o optymalnej wilgotności, zbliżonej do wilgotności gruntu. Do wbudowania stosuje się mieszanki o konsystencji wilgotnej z optymalną zawartością wody. Zbyt mała zawartość wody powoduje, że mieszanka nie zostanie prawidłowo zagęszczona, a zbyt duża prowadzi do nierówności poprzez nadmierne zagłębianie się walca w mieszance betonowej. Beton wałowany RCC układany jest standardowym rozściełaczem asfaltowym i zagęszczany przy użyciu walców drogowych.

W celu dokładnego sprawdzenia jakości tego rozwiązania, wykonany w technologii betonu wałowanego odcinek będzie podlegał specjalnemu programowi badań w laboratoriach wykonawcy, dostawcy betonu oraz GDDKiA. W przypadku sprawdzenia się tej technologii, beton wałowany może stać się alternatywną metodą budowy dróg lokalnych, będąc konkurencją dla technologii nawierzchni asfaltowych.

reklama
reklama

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane