Rozrząd odpowiada za synchronizację pracy tłoków z otwieraniem i zamykaniem zaworów. To kluczowy element silnika. Każde jego uszkodzenie wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Dlatego regularna wymiana rozrządu jest niezbędna, jeśli chcesz uniknąć poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.
Jak rozpoznać zużycie rozrządu?
Na zużycie paska rozrządu wpływają przebieg, warunki jazdy i stan techniczny innych elementów silnika. Do najczęstszych objawów należą: nierówna praca silnika, spadek mocy, wyciek oleju w okolicach obudowy rozrządu, niepokojące dźwięki od strony napędu. W układzie rozrządu pracują także rolki prowadzące, rolki napinające, a często także pompa wody – zużycie któregokolwiek z tych elementów wpływa na żywotność całego zestawu.
W przypadku silników z łańcuchem rozrządu objawy mogą być mniej wyraźne, ale jego wymiana bywa trudniejsza i droższa. Szczególnie gdy łańcuch pracuje w tzw. kąpieli olejowej i zużywa się przez długi czas.
Co ile wymieniać pasek rozrządu?
Producenci zalecają zazwyczaj wymianę paska rozrządu co 90–210 tys. km lub co 5–7 lat – w zależności od modelu samochodu i rodzaju silnika. Warto to sprawdzić w książce serwisowej. Jeśli nie masz pewności, kiedy ostatnio był wymieniany, nie ryzykuj. Jego zerwanie może doprowadzić do kolizji tłoków z zaworami, uszkodzenia wału korbowego, wałka rozrządu lub koła zębatego – a to może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Jeśli interesuje cię fachowa wymiana rozrządu, warto sprawdzić ofertę autoryzowanego serwisu Skoda, gdzie cały proces przebiega zgodnie z wytycznymi producenta.
Jak wygląda proces wymiany rozrządu?
Mechanik demontuje stary napęd rozrządu, weryfikuje stan paska rozrządu, rolek i innych podzespołów. W wielu przypadkach zalecana jest także wymiana pompy wody, bo odpowiada za obieg płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, a jej awaria może spowodować przegrzanie silnika. Coraz częściej wymienia się również pompę oleju i pasek klinowy, jeśli widać ślady zużycia.
W takim przypadku konieczna może być również wymiana obu pasków i dokładna inspekcja przyległych części. To pozwala zapewnić optymalną pracę silnika po wykonanym serwisie.
Ile kosztuje wymiana paska rozrządu?
Nie da się wskazać jednej ceny. To, ile kosztuje wymiana paska rozrządu, zależy od marki i modelu auta, rodzaju silnika oraz zakresu prac. Często serwisy oferują pakiety obejmujące komplet części (pasek, rolki, pompa) oraz koszt robocizny. Warto zapytać o szczegóły, bo kosztuje wymiana rozrządu od około 800 do nawet 3000 zł – szczególnie w silnikach z bezpośrednim wtryskiem, turbosprężarką lub łańcuchem rozrządu.
Dlaczego lepiej nie zwlekać?
Regularna kontrola i wymiana rozrządu to inwestycja w dłuższą żywotność silnika. Ignorowanie sygnałów zużycia, prób oszczędności na częściach lub opóźnianie serwisu to ryzyko jego zerwania, a więc – w praktyce – remontu całego silnika. Zerwania paska nie da się przewidzieć – dlatego serwisuj rozrząd zgodnie z harmonogramem.
Jeśli musisz wymienić pasek rozrządu, rób to w sprawdzonym miejscu. Wymiana wymaga specjalistycznych narzędzi, doświadczenia i dokładności. To nie jest naprawa, którą można powierzyć przypadkowemu warsztatowi.