W piątek, 7 marca 2025 roku, w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej odbyła się debata młodzieżowa z cyklu „Senat na Ty” pod hasłem „Sztuka dla każdego, także dla młodego – rozwiązania i atrakcyjność sztuki dla młodych ludzi”. Spotkanie miało na celu zwrócenie uwagi na rolę kultury w życiu młodych ludzi i wypracowanie propozycji działań, które mogłyby zwiększyć jej dostępność i atrakcyjność.
Inicjatywa z udziałem młodzieży z Olsztyna
Współorganizatorami debaty byli uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie, którzy podkreślali, jak ważne jest pielęgnowanie piękna kultury oraz zmierzenie się z wyzwaniami, jakie przed nią stoją w dzisiejszych czasach. Do udziału w wydarzeniu zaproszono również młodzież z III LO im. Stefana Batorego w Chorzowie, IV LO im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach, Zespół Szkół Zawodowych w Kurzętniku oraz I LO im. J. Wybickiego w Kościerzynie. Obecni byli również przedstawiciele Uniwersyteckiego XII LO im. Marii i Georga Dietrichów, XIII LO Katolickiego im. Świętej Rodziny, I LO im. A. Mickiewicza w Olsztynie i LO im. Tomasza Zana w Pruszkowie. W wydarzeniu uczestniczyli także uczniowie IV LO im. Tadeusza Kościuszki w Toruniu, LXIII LO im. Lajosa Kossutha, LXIV LO im. Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacego” oraz XXXIII LO Dwujęzycznego im. Mikołaja Kopernika w Warszawie.
Obrady otworzyła senator Barbara Zdrojewska, podkreślając, że rozmowa o kulturze jest dziś szczególnie istotna, zwłaszcza w kontekście niepewnej sytuacji międzynarodowej. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak oraz warszawski rzecznik praw uczniowskich Damian Jaworek. Obecni byli także eksperci ze świata kultury i sztuki, w tym dr Katarzyna Stanny z Akademii Sztuk Pięknych, kulturoznawca dr Stanisław Trzciński i przedstawicielka Muzeum Sztuki Nowoczesnej Dominika Jagiełło.
Wypracowane postulaty
Debata została podzielona na dwie części. W pierwszej młodzież wspólnie z panelistami zastanawiała się nad tym, jaką rolę odgrywa kultura w ich życiu, jak z niej korzystają i jakie napotykają trudności. Pojawiły się refleksje na temat wpływu środowiska rówieśniczego na zainteresowanie sztuką, a także znaczenia szkolnych lektur, koncertów czy wycieczek kulturalnych w kształtowaniu postaw młodych ludzi.
W drugiej części uczestnicy pracowali w grupach roboczych, skupiając się na kwestiach związanych z dostępnością kultury, zarządzaniem kulturą masową oraz jej rolą w edukacji. Młodzież wypracowała dziewięć postulatów, które uzyskały poparcie wszystkich uczestników debaty. Wśród propozycji znalazły się pomysły dotyczące tłumaczenia i wydawania polskich książek za granicą, finansowania napisów w polskich filmach, promowania instytucji kultury w mediach społecznościowych oraz organizowania regularnych wyjść uczniów do muzeów i teatrów. Zaproponowano również zmiany w edukacji artystycznej oraz większe wsparcie dla studentów kierunków artystycznych.
Podsumowaniem debaty było przekazanie wypracowanych postulatów przedstawicielom instytucji państwowych. Senator Jerzy Wcisła, rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak i dyrektor Edyta Wiśniowska zadeklarowali, że podejmą działania na rzecz ich realizacji. Młodzież podkreślała, że udział w debacie był dla nich cennym doświadczeniem, a możliwość rozmowy z ekspertami i decydentami pozwoliła im na realny wpływ na kształtowanie polityki kulturalnej.
źródło: Senat Rzeczypospolitej Polskiej

