Program „Mój elektryk” dobiega końca, ale kierowcy zainteresowani ekologicznym transportem mogą spać spokojnie. Od lutego rusza jego nowa odsłona – NaszEauto. W ramach programu przewidziano dopłaty do 40 tysięcy do aut elektrycznych, a budżet dofinansowania wynosi aż 1,6 mld zł.
Wyższe dopłaty i nowe warunki
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił, że nowy program NaszEauto startuje 3 lutego 2025 r. Głównymi beneficjentami będą osoby fizyczne oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). Maksymalna kwota dopłaty wyniesie 40 tys. zł, co oznacza znacznie wyższe wsparcie niż w dotychczasowym programie „Mój elektryk”, w którym maksymalna dotacja wynosiła 27 tys. zł.
W nowym programie przewidziano premie za zezłomowanie starego samochodu spalinowego oraz dla osób o niskich dochodach (do 135 tys. zł rocznego dochodu brutto).
Pieniądze na dopłaty pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i muszą zostać rozdysponowane do czerwca 2026 r. Program obejmuje dofinansowanie do zakupu, leasingu oraz wynajmu długoterminowego fabrycznie nowych samochodów elektrycznych, które spełniają określone kryteria, w tym maksymalną cenę zakupu do 225 tys. zł netto.
Premie dla rodzin wielodzietnych i osób z niskimi dochodami
Wsparcie bazowe różni się w zależności od sytuacji wnioskodawcy:
- Osoby fizyczne mogą otrzymać 18 750 zł podstawowej dotacji oraz dodatkowo 10 tys. zł za zezłomowanie starego auta i 11 250 zł za niski dochód.
- Rodziny wielodzietne, posiadające Kartę Dużej Rodziny, mogą liczyć na 30 tys. zł dotacji podstawowej oraz 5 tys. zł premii za zezłomowanie i 5 tys. zł za niski dochód.
- Dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą przewidziano dotację do 30 tys. zł oraz ewentualnie 10 tys. zł za zezłomowanie pojazdu.
Samochody objęte dopłatą muszą być nowe lub demonstracyjne (maksymalny przebieg 6 tys. km) i nie mogą być wcześniej zarejestrowane.
Ostatnia szansa na tak wysokie wsparcie?
Program NaszEauto to prawdopodobnie ostatnia szansa na tak wysokie dopłaty do zakupu aut elektrycznych w Polsce. Jak podkreślił wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, Unia Europejska zmierza w kierunku ograniczania dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych, a Polska najpewniej podąży tym samym śladem, podaje portal Infor.pl.
Dotychczasowy program „Mój elektryk” został zamknięty 31 stycznia 2025 r. W ramach tego programu udzielono dofinansowania na tysiące samochodów elektrycznych, ale ze względu na nowe, wyższe wymagania dotyczące emisji i ekologii, konieczne było uruchomienie nowego programu.
Wprowadzenie programu NaszEauto poprzedziły konsultacje społeczne, w wyniku których wprowadzono szereg zmian korzystnych dla potencjalnych beneficjentów. Program zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności w Polsce, obejmując zarówno zakup aut elektrycznych, jak i rozwój infrastruktury ich ładowania. Przyjmowanie wniosków rusz już 3 lutego 2025 roku.
źródło: infor.pl