Do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dotyczący rozbudowy obwodnicy Giżycka na drodze krajowej nr 59. To kolejny krok w procesie modernizacji kluczowej infrastruktury drogowej w regionie, a po wydaniu decyzji możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych.
Kolejny etap rozbudowy obwodnicy
Projekt rozbudowy obwodnicy Giżycka jest kontynuacją działań, które rozpoczęły się w 2021 roku od budowy ronda na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską. Umowa na realizację obecnej inwestycji została podpisana w IV kwartale 2023 roku. Obwodnica, która dotychczas miała głównie przekrój jednojezdniowy, zostanie rozbudowana na odcinku 1,5 km w kierunku Wilkas. Nowa droga będzie miała klasę GP (główna ruchu przyspieszonego), przekrój 2×2 i nośność 11,5 tony na oś.
Projekt obejmuje nie tylko poszerzenie istniejącej jezdni, ale także budowę dodatkowych dróg obsługujących tereny przylegające, mostu i wiaduktu. Przebudowane zostaną również skrzyżowania, chodniki oraz ciągi pieszo-rowerowe, z uwzględnieniem nowych odcinków.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w Giżycku, gdzie natężenie ruchu na DK59 wyniosło w latach 2020-2021 średnio 15 373 pojazdów na dobę. Rozbudowa drogi i dostosowanie jej do aktualnych standardów bezpieczeństwa ma zmniejszyć liczbę zdarzeń drogowych oraz poprawić warunki dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowo inwestycja przyczyni się do skrócenia czasu przejazdu, zwiększenia przepustowości na skrzyżowaniach z drogami lokalnymi oraz zmniejszenia hałasu i zanieczyszczeń powietrza.
Decyzja ZRID i procedura odszkodowawcza
Decyzja ZRID określa tereny przeznaczone do przejęcia pod budowę obwodnicy oraz umożliwia rozpoczęcie procesu odszkodowawczego dla właścicieli i użytkowników wieczystych przejętych nieruchomości. Postępowanie w tej sprawie będzie prowadzone przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego, który powoła niezależnych biegłych do wyceny nieruchomości. Na podstawie oszacowanej wartości zostaną wydane decyzje odszkodowawcze, a GDDKiA dokona wypłat za przejęte grunty.
Ponieważ inwestycja obejmie modernizację 1,5 km ul. Obwodowej, w tym budowę nowego mostu nad Kanałem Łuczańskim oraz poszerzenie drogi do dwóch pasów ruchu w każdą stronę, część ogródków działkowych przylegających do obecnej drogi zostanie przejęta na potrzeby budowy (PAP).
Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
Wydanie decyzji ZRID to kluczowy krok, który umożliwi szybkie rozpoczęcie prac budowlanych, prowadzących do poprawy jakości i bezpieczeństwa infrastruktury drogowej w Giżycku oraz jego okolicach.
źródło: GDDKiA, PAP, fot: GDDKiA
Tam cała droga od Mrągowa do Suwałk powinna być zmodernizowa