W ostatni weekend policja przyjęła trzy zgłoszenia o oszustwach, w wyniku których starsze osoby straciły łącznie 110 tysięcy złotych. Zdarzenia te powinny stać się przestrogą i przypominać o zachowaniu ostrożności w kontaktach telefonicznych.
Jeden z przypadków dotyczył 85-letniej kobiety, która uwierzyła osobie podającej się za adwokata. Oszust telefonicznie poinformował kobietę, iż jej córka spowodowała wypadek, w którym ucierpiała ciężarna kobieta, a jedyną szansą na uniknięcie konsekwencji prawnych przez rodzinę było zapłacenie wysokiej kaucji. Seniorka przekazała oszczędności i biżuterię oszustom. Gdy poszkodowana zdołała skontaktować się z córką, zrozumiała, że padła ofiarą przestępstwa. Straciła w ten sposób 30 tysięcy złotych.
Podobny los spotkał dwie inne starsze kobiety. One również dały się przekonać oszustom i straciły swoje oszczędności. W wyniku tych zdarzeń policja zaapelowała do seniorów o wyjątkową czujność wobec obcych osób, które proponują pożyczki lub żądają pieniędzy. Funkcjonariusze przypominają o konieczności weryfikacji takich próśb i niepodawaniu przez telefon żadnych informacji dotyczących stanu majątkowego. Podkreślają również, że policjanci nigdy nie informują o swoich działaniach telefonicznie i nie proszą o przekazywanie pieniędzy nieznajomym.
W ramach profilaktyki przypomniano o kampanii „Dzwoni oszust! Rozłącz się!”, której celem jest uświadomienie społeczeństwa o oszustwach i minimalizowanie ryzyka ich wystąpienia. Oszuści często stosują taktykę wywierania presji czasowej. W sytuacji, która wzbudza podejrzenie, należy bezzwłocznie skontaktować się z policją.
źródło: KMP Olsztyn