Urząd Miasta ogłosił duże zmiany w układzie komunikacyjnym, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2024 roku. Transport miejski przejdzie istotną metamorfozę w związku z uruchomieniem dwóch nowych linii tramwajowych – 4 i 5. Zmiany te są częścią strategii usprawnienia komunikacji miejskiej oraz odpowiedzią na przedstawione wcześniej zapotrzebowanie mieszkańców.
Nowa linia tramwajowa nr 4 połączy osiedle Pieczewo, część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym, natomiast linia nr 5 – z Wysoką Bramą i ścisłym Śródmieściem. Tramwaje nowej linii będą kursować z częstotliwością analogiczną do linii nr 1 i 2, co oznacza odjazdy co 15 minut przez większą część dnia roboczego, z tym że na linii nr 4 w godzinach szczytu tramwaje będą odjeżdżały nawet co około 7,5 minuty.
Zapowiedziano również korekty w kursowaniu określonych linii autobusowych. Część z dotychczasowych tras zostanie jednak utrzymana bez zmian, co stanowi dobrą wiadomość dla przyzwyczajonych do nich pasażerów. Istotne zmiany dotkną linie obsługujące osiedle Pieczewo. Przykładowo: trasa autobusu linii nr 113 zostanie skrócona, z kolei linia nr 120 zostanie połączona z linią nr 116, co przyniesie nowe trasy i połączenia (np. ze Szpitalem Miejskim).
Dobrym rozwiązaniem jest na pewno nowa trasa linii autobusowej nr 116 zapewniająca całodniowe bezpośrednie połączenie między Zieloną Górką a Dworcem Głównym. Kolejne zmiany to modyfikacje tras autobusowych dla linii nr 105, 106 oraz sezonowej nr 307 i całorocznej nr 131, które zostaną dostosowane do nowej rzeczywistości komunikacyjnej.
Zmiany zajdą również w rozkładzie jazdy, np. na liniach tramwajowych nr 1,2 i 3. Część odjazdów może ulec drobnym korektom, jednak większość ma pozostać niezmieniona.
Ponadto przybędą nowe przystanki takie jak np. „Żołnierska” czy „Pstrowskiego” dla linii nr 116, które są odpowiedzią na potrzeby mieszkańców.
Po wprowadzeniu zmian w 2024 roku sieć komunikacyjna Olsztyna będzie składała się z 5 linii tramwajowych oraz 34 linii autobusowych realizujących łącznie około 9 milionów kilometrów rocznie. To rekordowa liczba w historii miasta, co ma przekładać się na poprawę jakości usług komunikacyjnych na rzecz mieszkańców.
Więcej informacji na temat zmian, w tym mapy nowych połączeń, można znaleźć na stronie internetowej miasta.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi szczegółami oraz dostosowania planów podróży do nowej organizacji miejskiego transportu w Olsztynie.
Źródło: UM Olsztyn, fot. UM Olsztyn
odpalili światła i już są korki… jak ruszą tramwaje, to eko-miasto utonie w smogu…
Nie sądzę by sens miało tworzenie kolejnej długiej linii (teraz jest 121, od stycznia jeszcze 116).
Spójrzcie na rozwiązania z innych dużych miast. Krótkie linie, więcej centrów przesiadkowych. Mniej spóźnień.
No i bilety czasowe lub odcinkowe. Jak choćby w Poznaniu.
Tylko czy olsztyn jest mentalnie gotów na zmiany?