Urodzili się i dorastali w czasach, gdy nie było dostępu do internetu i smartfonów. Seniorzy często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony, by wyłudzić pieniądze lub poufne dane.
Aby przeciwdziałać takim sytuacjom NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy) wraz z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Warszawskim Instytutem Bankowości rozpoczął kampanię edukacyjną „#Halo! Tu bezpieczny Senior”. Jej celem jest podniesienie świadomości seniorów na tematy związane z różnego rodzaju oszustwami internetowymi.
Wśród najważniejszych poruszanych tematów jest wyłudzanie danych wrażliwych (phishing) oraz podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing). Inicjatorzy przedsięwzięcia szczególnie uczulają seniorów na stosowane przez oszustów metod socjotechniki i manipulacji oraz zwracają ich uwagę na oszustwa telefoniczne (np. metoda „na wnuczka”).
Oszuści potrafią przedstawić zmyśloną historię, licząc, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami; bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę, np.: członka rodziny, policjanta, prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji.
Najczęstsze sposoby manipulacji to nacisk na szybkie działania i pilne przekazanie pieniędzy, wzbudzanie lęku i niepokoju, mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze oraz prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie. Należy również zwracać uwagę na takie działania, jak wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu, aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy, nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze czy poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.
Jak podkreślają eksperci, bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presji czasu. Należy pamiętać, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy ani o podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować dane osoby, która dzwoni oraz nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma się pewności, kim jest ta druga osoba.
Źródło i fot.: UM Olsztyn