Michael Jordan to jeden z najwybitniejszych sportowców świata. Legendarny koszykarz odnosił na boisku niebywałe sukcesy, które na stałe zapisały się w historii sportu. Po zakończeniu kariery sportowej Jordan skupił się na działalności biznesowej, stawiając na rozwój Air Jordan. Jak powstała kultowa marka? Jaka historia stoi za butami Jordan 4?
Początki sportowego giganta, czyli jak powstała marka Jordan?
Air Jordan to nazwa linii butów i odzieży sygnowana nazwiskiem legendarnego sportowca, Michaela Jordana. Asortyment przeznaczony jest jednak nie tylko dla koszykarzy, ale również dla wszystkich osób utożsamiających się z filozofią marki.
Historia zaczęła się od butów, pierwszy model wypuszczono na rynek w 1985 roku. Za początek Air Jordan uznaje się rok 1984, gdy Peter Moore, będący wówczas na stanowisku Dyrektora Kreatywnego koncernu Nike naszkicował podczas lotu samolotem słynną grafikę przedstawiajacą sneakersy ze skrzydłami i piłką.
MJ – odrzucenie początkiem ogromnego sukcesu komercyjnego
Współpraca pomiędzy słynnym koszykarzem a koncernem sportowym jeszcze na początku lat 80. XX wieku nie była tak oczywista. Jak się okazuje, Jordan chciał rozpocząć kooperację z największym konkurentem Nike, a więc Adidasem. Według niektórych mediów amerykańskich koszykarz odrzucił nawet pierwszą ofertę Nike, planując związać się z marką kojarzoną z trzema paskami. Adidas odrzucił jednak opcję współpracy z Michaelem, nie widząc „wystarczającego” potencjału na sukces komercyjny. MJ zdecydował się wówczas wrócić do pierwotnej wizji współpracy i w niedługim czasie podpisał kontrakt z amerykańskim przedsiębiorstwem.
- https://sneakersjoint.com/kategoria-produktu/sneakersy/air-jordan-4/ (Sprawdź duży wybor sneakersów Air Jordan 4).
Jak powstał model Jordan 4?
Model 4 pojawił się na rynku w 1989 roku w czterech wersjach kolorystycznych: White Cement, Bred, Military Blue i Fire Red, po kolejnym udanym sezonie, gdy Michael zdobył m.in. tytuł najlepszego strzelca ligi. W tamtym okresie cały sportowy świat szalał na punkcie modelu Jordan 3. Projektanci mieli zatem niełatwe zadanie stworzenia produktu, który pobije pod względem popularności swojego poprzednika. Za projekt odpowiada Tinker Hatfield, legendarny designer. Jego celem było wykreowanie butów, które będą nie tylko obuwiem do gry, ale również modelem noszonym na co dzień. W tym celu wprowadzono kilka gruntownych zmian w modelu Jordan 3, aby uczynić go bardziej uniwersalnym.
Wciąż można wskazać jednak podobieństwa występujące pomiędzy dwoma projektami. To przede wszystkim solidna podeszwa oraz wysokość buta. Innowacją w modelach obuwia Jordan było pojawienie się siateczki, która miała umożliwić efektywniejszą wentylację, co miało sprzyjać komfortowi nie tylko w czasie gry.
Wypełnienie z siatki sprawiło również, że waga buta została istotnie zredukowana. Doceniając osiągnięcia Jordana, oprócz klasycznego logo, pojawiło się słowo „Flight”, które zostało na stałe powiązane z tą marką. Jeśli chodzi o konstrukcję modelu, wprowadzono boczne skrzydełka, które miały na celu podtrzymanie stopy.
Model Jordan 4 zyskał na popularności, gdy MJ wykonał słynny „The Shot”, a więc rzucił piłkę równo z syreną. Sytuacja miała miejsce podczas słynnego spotkania Chicago Bulls z Cleveland Cavaliers, zakończonego zwycięstwem tych pierwszych. Z czasem zaczęli je ubierać słynni raperzy i osoby powiązane z kulturą hip-hopu.
Air Jordan to bez wątpienia marka kultowa. Słynne logo rozpoznawalne jest na całym świecie. Ogromny sukces sportowy amerykańskiego koszykarza przełożył się na dokonania komercyjne. Do 2020 roku na rynek wypuszczono łącznie 34 modele sportowego obuwia w różnych wersjach. Warto zaznaczyć, że obecnie za produkcję butów sygnowanych logiem Air Jordan nie odpowiada koncern Nike, ale jego wydzielona część o nazwie Jordan Company.
Zobacz także: Dlaczego warto kupić sneakersy z serii Adidas Yeezy i co w niej jest wyjątkowego?
Najki niezdzierajki. Od zawsze byl szpan na to firme.