Tramwaje co 7,5 minuty, autobusy co kwadrans. Tak w godzinach szczytu ma kursować olsztyńska komunikacja miejska.
Częstsze kursy, więcej możliwości podróżowania, sprawniejsze przejazdy – to wszystko wiąże się ze zmianami, jakie władze miasta wprowadzą w nowym układzie komunikacyjnym Olsztyna. Dziś ratusz zaprezentował rozwiązania, które będą obowiązywać po uruchomieniu tramwaju.
– Naszym priorytetem jest poprawa połączeń na terenie całego miasta – wyjaśnia prezydent Piotr Grzymowicz. – Wśród najważniejszych założeń były częstsze kursy oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej w weekendy i święta. Jestem przekonany, że jakość świadczonych usług zadowoli olsztynian.
Najważniejsza zmiana to oczywiście wprowadzenie nowego środka transportu. Tramwaje będą kursować na trzech liniach: Kanta – Wysoka Brama, Kanta – Dworzec Główny, Dworzec Główny – Uniwersytet-Prawocheńskiego. W godzinach szczytu składy będą przyjeżdżać co ok. 7,5 minuty.
Nowość to również autobusowe linie, które będą dowozić olsztynian do tramwajów. Te będą kursować z os. Generałów, Pieczewa oraz Tęczowego Lasu.
W przypadku połączeń autobusowych zdecydowanie wzrośnie częstotliwość kursowania. Większość linii będzie jeździć w dni robocze co kwadrans. Poza tym więcej połączeń pojawi się wieczorami, w dni robocze wolne od nauki szkolnej oraz w dni świąteczne. Co prawda urzędnicy zlikwidują mi.in. linie komunikacyjne – nr 2,15, czy 24 – jednak zapewniają, że dzięki nowej organizacji układu komunikacyjnego nie ucierpią na tym pasażerowie.
– To pierwsza zmiana układu komunikacyjnego Olsztyna od dekady – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Jerzy Roman. – Trzeba pamiętać, że w tym czasie powstały nowe osiedla, zakłady pracy, więc i zmieniły się oczekiwania olsztynian co do kierunków podróżowania. Sugerowaliśmy się więc uwagami zgłaszanymi przez mieszkańców. Poza tym prowadziliśmy badania skąd i dokąd podróżuje najwięcej osób.
W nowym układzie komunikacja miejska przejedzie dziennie 27,8 tys. km. To o 3,2 tys. km więcej niż teraz, co daje wzrost rocznego dystansu o prawie 950 tys. km. Na 38 liniach kursować będzie 168 pojazdów (teraz to odpowiednio 34 i 144).
Większa liczba kursów i przejechany dystans przełoży się też na liczbę odjazdów. Choćby z przystanku przy ul. Limanowskiego w kierunku pl. Bema będzie ich aż o 76 więcej w ciągu dnia. O 48 wzrośnie liczba odjazdów w kierunku dworca z przystanku Dworcowa-Przychodnia, a 44 z DH Śliwa w kierunku ul. Krasickiego.
– W ciągu pierwszych trzech miesięcy zweryfikujemy działanie naszej propozycji – informuje kierownik Działu Przewozów Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Marcin Szwarc. – Przeprowadzimy ponowne badania, a po ich analizie, czyli w ciągu pół roku od wejścia zmian w życie, nie wykluczamy wprowadzenia korekt.
Inaczej będą też numerowane linie. Dla tramwajów zarezerwowano przedział od 1 do 99, linie zwykłe oznaczone będą cyfrą “1” z przodu (czyli np. 117 zamiast obecnej 17), linie dowozowe do tramwajów cyfrą “2” (np. 201), a okresowe – “3” (np. 337). Będą też działać dwie linie nocne – N01 i N02.
Informacje o układzie komunikacyjnym, schematy linii, przebieg tras oraz rozkłady jazdy dla wszystkich linii ze wszystkich przystanków są dostępne na stronie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu (TUTAJ).
Już 7 lat bez tej linii autobusowej nr 15 i jestem zażenowany, dlaczego musieli ją zlikwidować. To był przykład wzorowej linii- łączyła UWM z Jarotami i Osiedlem Generałów, przejeżdżając przez Centrum.
A co z liniami 82/88 mialy sie zmienic w 182 i 188, alejakosich tu nie widze… tak samo linia 17 dojerzdzajaca do Dywit tez jakos tu jej nie uwzgledniono… Mam nadzieje, ze to po prostu jakis pierwszy zarys i bedzie to zmienione, bo w którymś ze wcześniejszych artykułów było, że będzie kursów do Dywit więcej, czekam na jakieś kolejne informacje