Na rzece Elbląg trwa budowa drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Zaawansowanie prac wynosi 80 procent. Z powodów atmosferycznych wstrzymano prace na Zalewie Wiślanym, ale postęp prac w tej część pozostaje bez zmian.
Kolejne etapy inwestycji
Urząd Morski w Gdyni podał w komunikacie, że zakończona we wrześniu ubiegłego roku część budowy dwudziestotrzykilometrowej drogi wodnej, która ma łączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, nie jest końcem całej inwestycji. Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym stanowi pierwszy etap inwestycji. Wciąż trwają prace związane z kolejnymi etapami.
Jak powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury „Z samego Kanału Żeglugowego, od jego otwarcia, skorzystało około pół tysiąca jednostek, w przeważającej większości o mniejszym zanurzeniu z uwagi na prace prowadzone na rzece Elbląg i Zalewie Wiślanym. Z Kanału korzystają również jednostki robocze, zaangażowane w kolejne etapy budowy. Zgodnie z przyjętymi założeniami, żegluga na tym akwenie osiągnie docelowe parametry po zakończeniu całej inwestycji”.
II etap inwestycji wciąż trwa
Na rzece Elbląg przebudowywany tor wodny na odcinku o długości około 10,4 km stanowić ma drugi etap inwestycji. Celem ma być uzyskanie 60 m szerokości na rzece, a w rejonie miejscowości Nowakowo 40 m (mierzonej w dnie). Dodatkowo brzegi wzdłuż rzeki Elbląg mają zostać obudowane konstrukcją hydrotechniczną. Umocnienie brzegów ma być realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem, a tor wodny ma być zabezpieczony skarpą podwodną. Dodatkowo, aby ułatwić dostęp do rzeki, mają zostać wybudowane 2 przystanie niskie wraz ze slipem do wodowania jednostek.
Etap II obejmuje także budowę nowego, najdłuższego, bowiem ponad stumetrowego mostu obrotowego w miejscowości Nowakowo. Ma on się znajdować w odległości około 650 m w kierunku południowym od istniejącego mostu pontonowego. Wraz z budową nowej przeprawy mostowej, zaprojektowano również budowę nowego odcinka drogi powiatowej, wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg oraz dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości. Prace w ramach II etapu trwają od kwietnia 2021 roku, a aktualne zaawansowanie prac wynosi około 80 procent.
Dotąd w ramach prac hydrotechnicznych, które obejmują obudowę brzegów rzeki Elbląg, pogrążono ponad 15 tys. metrów bieżących grodzic stalowych, wykonano system kotwiący w ilości 4,4 tys. sztuk, oczepy żelbetowe, pochylnie dla zwierząt, przepusty wałowe. Zmodernizowano również elementy oznakowania nawigacyjnego. Trwają także prace brukarskie, a w Nowakowie trwa wytwarzanie konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym.
Prace w ramach trzeciego etapu chwilowo wstrzymane
W ramach III etapu realizowana ma być budowa toru wodnego na Zalewie Wiślanym, na długości około 8200 m. Prace rozpoczęto w maju 2022 roku. Zaawansowanie prac dla etapu trzeciego wynosi obecnie około 80 procent. Ze względu na okres zimowy, prace zostały wstrzymane w połowie grudnia na około 3 tygodnie.
Jak powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni „Jeszcze wiosną planowane jest oddanie do użytkowania nowego mostu w Nowakowie, co niewątpliwie usprawni nie tylko żeglugę, ale także komunikację kołową z Wyspą Nowakowską. Umożliwi to także podjęcie kolejnych działań, związanych z zamknięciem dotychczasowego, przestarzałego mostu pontonowego i przeprowadzenie prac, polegających na umocnieniu brzegów w tym rejonie”.
źródło: PAP