Budowa drogi wodnej na rzece Elbląg, mającej połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wciąż trwa. Zaawansowanie prac wynosi 80%. Prace na Zalewie Wiślanym wstrzymano z powodu warunków atmosferycznych, ale postęp prac na rzece pozostaje bez zmian.
Rozwój inwestycji
Kanał Żeglugowy z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym stanowią pierwszy etap inwestycji. Urząd Morski w Gdyni podał w komunikacie, że zakończona we wrześniu ubiegłego roku budowa to wciąż nie koniec całej inwestycji. Trwają prace przy kolejnych etapach.
Z Kanału Żeglugowego, od jego otwarcia, skorzystało już około pół tysiąca jednostek, przede wszystkim o mniejszym zanurzeniu, ale wraz z postępem budowy korzystają z niego także jednostki robocze. Docelowe parametry tej drogi wodnej zostaną osiągnięte po zakończeniu całej inwestycji.
II etap inwestycji
Drugim etapem inwestycji będzie przebudowa toru wodnego na rzece Elbląg o długości około 10,4 km. Celem inwestycji jest uzyskanie 60 m szerokości w głębi koryta i 40 m szerokości mierzonej w dnie w rejonie miejscowości Nowakowo. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg zostaną obudowane konstrukcją hydrotechniczną. Tor wodny zostanie zabezpieczony skarpą podwodną, a oprócz tego mają zostać wybudowane 2 przystanie niskie wraz ze slipem do wodowania jednostek.
W ramach etapu II będzie także budowany nowy, ponad stumetrowy most obrotowy w miejscowości Nowakowo. Ma on znaleźć się w odległości około 650 m na południe od istniejącego mostu pontonowego. Wraz z budową nowej przeprawy mostowej, zaprojektowano również budowę odcinka drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg oraz dróg dojazdowych do obsługi nieruchomości. Prace w ramach etapu II trwają od kwietnia 2021 roku, a aktualne zaawansowanie prac wynosi około 80 procent.
Do tej pory w ramach prac hydrotechnicznych, które obejmują obudowę brzegów rzeki Elbląg, pogrążono ponad 15 tys. metrów bieżących grodzic stalowych oraz wykonano system kotwiący w ilości 4,4 tys. sztuk, oczepy żelbetowe i pochylnie dla zwierząt. Prace są kontynuowane.
Budowa trzeciego etapu wstrzymana
Trzeci etap inwestycji obejmuje budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym o długości około 8200 m. Prace rozpoczęto w maju 2022 roku, a ich zaawansowanie wynosi około 80 procent. Prace zostały wstrzymane na około 3 tygodnie z powodu okresu zimowego.
Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, powiedział, że nowy most w miejscowości Nowakowo zostanie oddany do użytku wiosną. To usprawni żeglugę i komunikację kołową z Wyspą Nowakowską oraz umożliwi podjęcie kolejnych działań, związanych z umocnieniem brzegów w tym rejonie.
źródło: PAP