Znicze podrożały rdr średnio o 19,1 proc., ale ceny różnią się zależnie od rodzaju sklepu. Największe zmiany odnotowano w supermarketach, w których znicze są o 38,2 proc. droższe niż rok temu – wynika z badania UCE Research i Hiper-Com Poland przekazanego.
W przekazanym opracowaniu wskazano, że w porównaniu do września i października 2021 r. znicze podrożały w tym roku we wszystkich kategoriach sklepów za wyjątkiem cash and carry.
„Z analizy ofert blisko 19 tys. sklepów, przeprowadzonej przez UCE Research i Hiper-Com Poland, wynika, że znicze podrożały rdr średnio o 19,1 proc. Najbardziej widać to w supermarketach – wzrost o 38,2 proc. Dalej w zestawieniu są hipermarkety – 33 proc., dyskonty – 23 proc., a także sieci convenience – 19,8 proc.” – wskazano w podsumowaniu badania. Jak dodano, jedynie w sklepach typu cash and carry został odnotowany spadek ceny – o 4,8 proc.
Jak podkreśliła cytowana w informacji prasowej współautorka badania z Hiper-Com Poland, Katarzyna Grochowska, znicze zawsze „były znacznie droższe” w sklepach sieci convenience niż w placówkach wielkopowierzchniowych. „Mniej podrożały w tym segmencie, bo poziom cen, od którego porównywaliśmy tegoroczne oferty, był wyższy. Z kolei dyskonty z definicji oferują produkty najtaniej, choć w praktyce nie zawsze tak jest. To jest oczywiste, że wzrost w tym formacie jest niższy niż w supermarketach czy hipermarketach” – wytłumaczyła.
Analitycy UCE Research zastrzegli, że „tuż przed samymi Wszystkimi Świętymi towar w sklepach pójdzie w górę o dodatkowe kilka procent”. „To samo będzie na bazarach i w okolicach cmentarzy. Średnio konsumenci w tym czasie będą mogli odczuć podwyżki w granicach 25 proc. rdr” – przewidują.
Przyczyną wzrostu cen zniczy jest wzrost cen surowców. „Z powodu rosnących cen energii szkło poszło w górę niemal dwukrotnie, przed czym wcześniej ostrzegali hutnicy. Do tego ponad połowa stosowanej w Polsce parafiny jest sprowadzana z zagranicznych rynków, na których niemal dwukrotnie podrożała” – zaznaczył cytowany w informacji prasowej współautor raportu, dr Krzysztof Łuczak. „Widać też, że rosną ceny zwykłych świec. Klienci wykupują je na wypadek przerw w dostawach prądu. Nie pomaga nawet to, że nasz kraj jest jednym z największych producentów tego typu produktów na świecie” – dodał.
W podsumowaniu badania zastrzeżono, że w tym roku mniej będzie również promocji na znicze. „Z raportu wynika, że ogólnie ubyło ich rok do roku w sieciach handlowych na poziomie 12,1 proc.” – podano w informacji prasowej, dodając, że inflacja wyhamowała tego typu działania.
Spadek liczby promocji kształtuje się odmiennie w różnych rodzajach sklepów. Tego rodzaju akcje najbardziej ograniczyły hipermarkety, w których zanotowano w tym roku o 19,5 proc. mniej przecen niż przed rokiem. „Kolejne w zestawieniu są supermarkety – 16,7 proc., sieci cash and carry – 9,4 proc., a także convenience – 2,2 proc.” – wymieniono. Dodano, że w zakresie liczby promocji jedynie dyskonty wykazały wzrost i to „aż o 23,6 proc.”.
Dane pochodzą z raportu UCE Research i Hiper-Com Poland. Analiza pokazuje średnią wartość cenową zniczy notowaną rok do roku. W badaniu porównano okresy od 1 września 2021 r. do 14 października 2021 r. oraz od 1 września 2022 r. do 14 października 2022 r. Łącznie zestawiono ze sobą oferty pochodzące z blisko 19 tys. sklepów należących do 43 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash and carry.
Ceny zniczy Carrefour
Ceny zniczy Intermarche
Ceny zniczy Auchan
Ceny zniczy Biedronka
źródło: PAP
Bo ci co produjo znicze to chieny