5.1 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Za tydzień otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną

WiadomościZa tydzień otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną

Za tydzień, 17 września, oficjalnie zostanie otwarty Kanał Żeglugowy, łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki inwestycji Polska zyska niezależne od Rosji połączenie między tymi akwenami. Droga wodna przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i suwerenności Polski – podkreśla rząd.

Maszyna otworzy kanał w sobotę, 17 września, a od następnego dnia, 18 września, droga wodna będzie dostępna dla jednostek pływających.

Łączna długość trasy z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi około 23 km, z czego sama droga przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 km, a ten sam odcinek na rzece Elbląg również wynosi nieco ponad 10 km. Pozostałe około 2,5 km to śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Zarówno Kanał, jak i cała droga wodna będą miały docelowo 5 metrów głębokości.

Jak podkreśla rząd, dzięki Kanałowi Polska zerwie z dominacją Rosji w regionie. Statki uzyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i – co najważniejsze – do portu morskiego w Elblągu. Nowa inwestycja infrastrukturalna otworzy także perspektywy rozwojowe dla Elbląga, Warmii i Polski Wschodniej – wskazuje rząd.

Głównym celem inwestycji jest zwiększenie atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, a w szczególności Elbląga i portu w tym mieście oraz innych portów Zalewu Wiślanego. Nowa droga wodna skróci szlak wodny na Bałtyk o prawie sto kilometrów w stosunku do obecnie prowadzonego przez Cieśninę Piławską. Inwestycja ma stanowić silnik rozwoju gospodarczego całego regionu.

Według wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, ostateczny koszt budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną będzie znany w październiku lub listopadzie tego roku. Jest to trudne do oszacowania ze względu na nieustanne zmiany kosztów pracy i surowców.

Należy jednak pamiętać, że same prace związane z przekopem przez Mierzeję Wiślaną nie stanowią końca całego projektu. Jak przypomina zastępca dyrektora do spraw technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, inwestycja wymaga także uzupełniających prac.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marek Gróbarczyk, w połowie 2020 r. podkreślał, że wartość samego przekopu to 992 mln złotych. Całkowity koszt inwestycji, włącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg, budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej, to ponad 1,9 mld złotych.

Umowa z wykonawcą kanału, konsorcjum NDI Besix Urząd Morski w Gdyni, została podpisana 4 października 2019 r. w Elblągu. Dwa tygodnie później Urząd Morski w Gdyni przekazał konsorcjum firm N.V. Besix SA, NDI S.A. i NDI Sp. z o.o. teren przyszłej budowy.

Całe prace trwały od października 2019 roku do września 2022 roku i zostały przeprowadzone zgodnie z harmonogramem. Przygotowania do Dalszych etapów prac na rzece Elbląg już trwają. Obejmują one przede wszystkim przebudowę istniejącego toru wodnego, budowę przystani i mostów obrotowych.

Po zakończeniu całego projektu, planowanego na 2023 rok, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek pływających o długości do 100 m i szerokości do 20 m, z zanurzeniem do 4,5 m.

źródło: PAP

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
W tym PO same głupki
10 września 2022 20:52

Kichawa Końska z PO twierdziła?że jakby natura chciała to sama by przekopała .jak np; kanał Sueski ??? Elita głąbów.

Polecane