Zarzut niemyślnego spowodowania niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym przedstawiono 62-letniej kobiecie, która doprowadziła do zderzenia z pociągiem na przejeździe kolejowym w Rudzienicach – podała w piątek prokuratura w Iławie.
Według śledczych, kierująca osobowym hyundaiem wjechała przy otwartych rogatkach na przejazd kolejowo-drogowy. Następnie włączyła kierunkowskaz i skręciła w prawo, zjeżdżając z jezdni na torowisko.
Auto utknęło na torach, co wkrótce potem doprowadziło do zderzenia z nadjeżdżającym pociągiem relacji Szczecin – Olsztyn. Kobieta zdążyła wysiąść, nikt nie ucierpiał. Do wypadku doszło na początku stycznia w Rudzienicach. Zdarzenie spowodowało czterogodzinną przerwę w ruchu pociągów na linii Olsztyn – Iława.
*nagranie z monitoringu
„Po zebraniu materiału dowodowego w tej sprawie, 62-letniej kierującej przedstawiono zarzut nieumyślnego sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu lądowym. To przestępstwo zagrożone karą do trzech lat pozbawienia wolności. Sprawa zostanie skierowana do sądu” – poinformował w piątek prokurator rejonowy w Iławie Jan Wierzbicki.
Jak dodał, kierująca autem nie potrafi racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego zamiast przejechać na wprost przez przejazd, skręciła na torowisko. Z jej wyjaśnień wynika, że z powodu zmroku i deszczu była kiepska widoczność, a ona była w tym dniu poruszona śmiercią znajomej osoby.
Zaraz po zdarzeniu policja podawała, że 62-latka prawdopodobnie zamierzała skręcić na pobliską drogę krajową nr 16, ale pomyliła tory z drogą.
Nagranie z kamery monitoringu zamontowanej przy przejeździe w Rudzienicach opublikowały wtedy „ku przestrodze” PKP PLK. Podkreślono przy tym, że – jeśli samochód został unieruchomiony między rogatkami – należy skorzystać z tzw. żółtej naklejki.
„Każda taka naklejka ma trzy ważne numery. To indywidualny numer przejazdu, który precyzyjnie określa położenie, numer alarmowy 112, który należy wybrać, gdy zagrożone jest życie i zdrowie oraz numer do służb technicznych PLK, na który można zgłaszać nieprawidłowości i awarie na przejazdach, które nie zagrażają bezpośrednio życiu” – informowały PKP PLK.
Dzięki specjalnemu szybkiemu łączu możliwe jest wstrzymanie ruchu pociągów na linii kolejowej i wezwanie pomocy lub ograniczenie prędkości jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i kierowcom korzystającym z przejazdów.
źródło: PAP