1 C
Olsztyn
czwartek, 21 listopada, 2024
reklama

W 2022 r. urzędy zaczną korzystać z e-Doręczeń

WiadomościW 2022 r. urzędy zaczną korzystać z e-Doręczeń

Od 2022 roku system e-Doręczeń będzie stopniowo uruchamiany we wszystkich urzędach. Jest to elektroniczna korespondencja ze skutkiem równoważnym do listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych weszła w życie w październiku 2020 roku, ale obowiązki w niej określone zostaną nałożone na administrację i firmy w 2022 roku.

Według informacji z rządowej strony gov.pl, e-Doręczenia umożliwią wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie ze skutkiem równoważnym do listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Każdy obywatel, urząd i przedsiębiorca będzie miał jeden adres kontaktowy oraz skrzynkę e-doręczeniową. Cała korespondencja publiczna będzie nadawana w formie elektronicznej.

System e-Doręczeń będzie uruchamiany stopniowo w urzędach i innych podmiotach publicznych. Od 5 lipca 2022 roku obowiązek ten obejmie organy administracji rządowej, jednostki budżetowe, NFZ, ZUS, KRUS, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy.

Kolejne instytucje będą dołączać do systemu od 2023 roku: od 1 stycznia 2023 roku – będą to uczelnie wyższe i PAN; od 1 stycznia 2024 roku – jednostki samorządu terytorialnego i ich związki; od 1 stycznia 2025 roku – pozostałe podmioty publiczne, a od 1 października 2029 roku – sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna.

Adres do e-Doręczeń będzie obowiązkiem także dla firm. Od 5 lipca 2022 roku adres ten obejmie nowych przedsiębiorców rejestrujących się w KRS, a od 1 października 2022 roku przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS przed 5 lipca 2022 roku.

Adres do e-Doręczeń stanie się adresem do korespondencji urzędowej firmy po aktywacji i wpisaniu do bazy adresów elektronicznych. Urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję wyłącznie elektronicznie.

Firmy mogą już teraz założyć darmową skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na stronie gov.pl, składając wniosek o założenie adresu do e-Doręczeń i aktywując adres oraz skrzynkę.

Osoby niekorzystające z technologii cyfrowych będą mieli dostęp do tzw. publicznej usługi hybrydowej, polegającej na przetworzeniu korespondencji elektronicznej do formy papierowej.

Źródło: PAP

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane