Ogromne gratulacje dla Adriana Glinki i Filipa Niewiadomskiego z Zespołu Placówek Edukacyjnych. Dzięki dobrze wykonanemu zadaniu nastolatkowie dostali się do tegorocznej edycji Sejmu Dzieci i Młodzieży. 1 czerwca wezmą udział w posiedzeniu najmłodszej izby Parlamentu.
Obaj nastolatkowie czują dziś ogromną satysfakcję. – To dla mnie uwieńczenie wszystkich sukcesów, całej działalności w szkole – mówi Adrian. – Szczerze mówiąc, nie spodziewałem się, że przejdziemy. Marzenia czasem się spełniają… – A ja cały czas wierzyłem, że uda nam się dostać do Sejmu Dzieci i Młodzieży – dodaje Filip. – Dlatego, że długo pracowaliśmy nad naszym projektem, poświęciliśmy mu dużo czasu. Oczywiście z sukcesu bardzo się cieszę.
Sejm Dzieci i Młodzieży to akcja propagująca parlamentaryzm wśród uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Każde z 16 województw otrzymuje liczbę mandatów proporcjonalną do liczby uczniów w gimnazjach i szkołach średnich na swoim terenie. Raz w roku, w Dzień Dziecka czyli 1 czerwca, młodzi „posłowie” spotykają się w Sejmie na specjalnej sesji. W tym roku pojadą też Adrian i Filip z ZPE.
Co trzeba było zrobić, żeby dostać się na tegoroczne posiedzenie młodzieżowego parlamentu? Wykonać zadanie pod hasłem „Miejsca pamięci – materialne świadectwo wydarzeń szczególnych dla lokalnej i narodowej tożsamości”. Najpierw znaleźć właściwe miejsce w okolicy szkoły, potem zdobyć informacje o historii jego powstania, na koniec rozpropagować wiedzę wśród lokalnej społeczności. – Wybraliśmy pamiątkową tablicę przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 przy ul. Turowskiego i rosnące obok dęby pamięci. Upamiętniają one Stefana Sarnowskiego i Ryszarda Wilimowicza, dwóch polskich oficerów zamordowanych w Katyniu – tłumaczy Filip. – Wykonując zadanie współpracowaliśmy z uczniami ZSO nr 4, spółdzielnią mieszkaniową Jaroty i osiedlowymi sklepami. Prowadziliśmy prelekcje w szkole, przygotowaliśmy ulotki informacyjne i rozdawaliśmy mieszkańcom Nagórek. Dokładnie w 76 rocznicę mordu złożyliśmy uroczyście przy tablicy kwiaty – wyjaśnia Adrian.
Z wykonania zadania uczniowie ZPE wywiązali się doskonale. Jak czytamy w podsumowaniu projektu na stronie Sejmu Dzieci i Młodzieży, “Projekt zrealizowano rzetelnie i profesjonalnie. Widać zaangażowanie uczniów w poszczególne punkty zadania. Dokładnie opisane, przybliżone i zbadane miejsce pamięci. Zwraca uwagę pozyskanie sojuszników w ankietę i realizację zaplanowanych działań.(…) Cieszy konsekwencja w realizacji postawionych celów. Sam projekt wykonany w przejrzysty sposób”.
W nagrodę Adrian i Filip 1 czerwca pojadą do prawdziwego Sejmu RP. Zasiądą na sali plenarnej i razem z rówieśnikami z całej Polski wezmą udział w posiedzeniu Sejmu Dzieci i Młodzieży. Teraz zastanawiają się, jakie tematy poruszyć.
– Jestem bardzo dumna z moich uczniów – podkreśla Wanda Agnieszka Jabłońska, dyrektor ZPE. – Po raz kolejny udowodnili sobie i innym, że praca się opłaca, że marzenia spełniają się tylko okupione wysiłkiem. Gratuluję im i czekam na relację z Sejmu Dzieci i Młodzieży.