0
4.6 C
Olsztyn
sobota, 13 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Rozbudowa linii tramwajowej. Mieszkańcy Pieczewa są oburzeni: „To jest czyste szaleństwo!”

WiadomościRozbudowa linii tramwajowej. Mieszkańcy Pieczewa są oburzeni: "To jest czyste szaleństwo!"

Rozbudowa linii tramwajowej w Olsztynie wiąże się z wieloma utrudnieniami. Okazuje się, że nie tylko kierowcy, rowerzyści i piesi narzekają na tymczasowe zmiany w organizacji ruchu.

reklama

Jakiś czas temu napisał do nas mieszkaniec ulicy Świtycz-Widackiej, która obecnie stanowi główny wjazd i wyjazd z prawie całego Pieczewa. W związku z tym ruch na tej wąskiej ulicy jest znacznie wzmożony, a obciążenie drogi przez poruszające się tam pojazdy niepokoi mieszkańców.

Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z Urzędem Miasta oraz Zarządem Dróg Zieleni i Transportu.

reklama

Zakaz parkowania, kłótnie i autobusy

Wraz z decyzją o poprowadzeniu ruchu ulicą Świtycz-Widackiej pojawił się zakaz parkowania poza przeznaczonymi do tego wysepkami. Zdaniem czytelnika stanowi to utrudnienie nie tylko dla mieszkańców bloków, ale także pracowników pobliskich przychodni i innych obiektów znajdujących się w okolicy.

– Na Pieczewie mieszka ponad 10 tys. osób na stałe, plus zapewne kilka tysięcy osób niezameldowanych, więc łatwo policzyć, że przez ulicę Świtycz-Widackiej codziennie będzie wjeżdżało i wyjeżdżało tysiące aut! – napisał czytelnik.

W kolejnych wiadomościach dowiedzieliśmy się, że m.in. w blokach nr 1 i 12 na ul. Świtycz-Widackiej mieszka dużo osób niepełnosprawnych, które boją się o swoje bezpieczeństwo.

Mieszkańcy są oburzeni i nie rozumieją, skąd decyzja o poprowadzeniu ruchu właśnie tą ulicą. Podają przykłady innych dróg, które mogłyby pełnić taką samą rolę, dzięki czemu ulica Świtycz-Widackiej nie byłaby tak przeciążona.

– Obecnie nas mieszkańców ulicy Świtycz-Widackiej oburzyła sytuacja ze zrobieniem z naszej małej ulicy „wąskiego gardła” przejazdowego dla prawie wszystkich samochodów z Pieczewa – pisze mieszkaniec. – Dlaczego chociaż autobusy nie zostały przekierowane ulicą Kubusia Puchatka, która jest o wiele większą ulicą od naszej i wtedy autobusy mogłyby jechać prosto ulicą Gębika? – pyta.

Skoro mowa o autobusach, to również one zostały dopuszczone do ruchu ulicą Świtycz-Widackiej, co wywołuje w mieszkańcach obawy. Okazuje się, że i ciężarówki z naczepami dojeżdżają do terenu budowy właśnie tą ulicą. Mieszkańcy obawiają się nie tylko o zniszczenia na drodze, ale także pęknięcia ścian w budynkach mieszkalnych. – Jak to możliwe, że po naszej ulicy Świtycz-Widackiej jeżdżą teraz autobusy, które ważą około 10 ton, a droga jest dla samochodów do 3,5 tony? Zdarzyło się też, że jeździły ciężarówki z naczepami z budowy! To jest czyste szaleństwo! – pisze czytelnik.

Kierowcy również nie kryją swojej frustracji przejeżdżając ulicą Świtycz-Widackiej. Mieszkańcy słyszą klaksony i kłótnie osób wychodzących z samochodów.

– Na naszej ulicy panuje ruch jak na autostradzie, samochody non stop używają klaksonów, ludzie wychodzą z samochodów i się kłócą. Gdy jest możliwość, to samochody jadą z nadmierną prędkością nie patrząc na pieszych! – czytamy w wiadomości.

Mieszkańcy zastanawiają się, dlaczego nie przeprowadzono żadnych konsultacji w tej sprawie. Czytelnik nawiązał do jednej z wypowiedzi rzeczniczki prasowej Urzędu Miasta: „Za projekt, wdrożenie i utrzymanie organizacji ruchu podczas budowy odpowiada wykonawca”. W mieszkańcach wywołuje to obawy, że w razie problemów z inwestycją miasto nie podejmie odpowiednich kroków.

Jak wygląda wpływ miasta na przebieg inwestycji?

Zwróciliśmy się do rzeczniczki prasowej Urzędu Miasta Marty Bartoszewicz. Opisaliśmy sytuację, a także wątpliwości i obawy mieszkańców ul. Świtycz-Widackiej. Zapytaliśmy o to, jak wygląda wpływ miasta na przebieg prac nad inwestycją, a także jakie decyzje wykonawca może podjąć sam, a jakie muszą zostać zatwierdzone przez władze miasta.

– Pracownicy Urzędu Miasta i jednostek podległych przygotowali cały przetarg do budowy II linii tramwajowej. W dokumentach, które stanowiły załączniki do tego postępowania określili nie tylko gdzie i jakie prace mają być wykonane ale także z jakich materiałów – przyznała Marta Bartoszewicz.

Okazuje się, że wykonawca ma ograniczone pole działania i większość kwestii musi skonsultować z odpowiednimi osobami.

– Teraz wykonawca, w porozumieniu z naszymi urzędnikami, określa które fragmenty przebudowywanych ulic zajmie i kiedy to zrobi. Musi oczywiście przedstawić dokumenty, z których będzie jasno wynikało, że planowana organizacja ruchu jest zgodna z prawem i zaproponować rozwiązania które umożliwią jak najsprawniejsze poruszanie się po mieście. Bez zatwierdzenia tych dokumentów przez Miejską Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (która składa się z drogowców, miejskiego inżyniera ruchu, kierownika jednostki realizującej projekt tramwajowy oraz taksówkarzy, policjantów i przedstawicieli MPK) nie może sam wprowadzić żadnych zmian na ulicach i chodnikach. Bardzo często zdarza się, że komisja ma uwagi i proponuje inne, alternatywne rozwiązania – dodała rzeczniczka.

Miasto nadzoruje przebieg prac, a podejmowane decyzje uzgadniane są na bieżąco, dlatego w przypadku problemów będzie również odpowiedzialne za ich rozwiązanie.

– To właśnie za sprawą uzgodnień z nami wykonawca najpierw zrealizował objazd przez poligon, następnie otworzył przejazd przez Brzeziny, by później móc zamknąć fragment ul. Wilczyńskiego. A zatem prace są ściśle nadzorowane przez nasze służby, ale za sam projekt, wdrożenie i utrzymanie organizacji ruchu podczas budowy odpowiada wykonawca prac – zakończyła rzeczniczka Marta Bartoszewicz.

Co z przekraczaniem obciążenia na drodze?

O autobusy przekraczające dopuszczalne obciążenie na ul. Świtycz-Widackiej zapytaliśmy rzecznika prasowego Zarządu Dróg Zieleni i Transportu Michała Koronowskiego. Okazało się, że na ulicy Świtycz-Widackiej nie ma ograniczenia dla pojazdów do 3,5 tony.

– Linia dowozowa na os. Pieczewo została uruchomiona po to by, mieszkańcy w jak najmniejszym stopniu odczuli zmiany w organizacji ruchu spowodowane realizacją inwestycji tramwajowej – przyznał rzecznik Michał Koronowski.

Rzecznik przedstawił również drogę, którą przejeżdżają autobusy linii Z13.

– Przypominam, że linia dowozowa Z13 kursuje na trasie Krasickiego/Świtycz-Widackiej/Gębika/Żurawskiego. Do godz. 14.00 umożliwia przede wszystkim przesiadkę na linię nr 113 na przystanku Panasa, w następnej kolejności na pozostałe linie odjeżdżające z tego przystanku. Natomiast od godz. 14.00 umożliwia przede wszystkim przesiadkę z autobusów linii nr 113 na przystanku Krasickiego-Wilczyńskiego, a w następnej kolejności z autobusów innych linii – opisał rzecznik.

Rozbudowa linii tramwajowej w Olsztynie wiąże się z wieloma utrudnieniami. Okazuje się, że nie tylko kierowcy, rowerzyści i piesi narzekają na tymczasowe zmiany w organizacji ruchu. - Rozbudowa linii tramwajowej. Mieszkańcy Pieczewa są oburzeni: "To jest czyste szaleństwo!"
fot. ZDZiT

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
16 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Horyzonty Przyszłości: Prognoza Dominacji Technologii i Filamentów w Świecie Druku 3D

Technologia druku 3D dynamicznie przekształca się w pełnoprawny sektor przemysłowy i konsumencki.

Czym są opakowania typu display?

Displaye łączą funkcję ochronną z prezentacyjną.

Metody testowania wytrzymałości i odporności ubrań roboczych

Profesjonalna odzież robocza przechodzi szereg testów, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość.

Okulary przeciwsłoneczne w górach – jak chronić oczy na dużej wysokości?

Silne nasłonecznienie, odbicie promieni słonecznych od śniegu i zwiększone promieniowanie UV stwarzają ryzyko uszkodzeń oczu.

Indywidualny projekt domu – od pomysłu do realizacji

Indywidualny projekt domu to spersonalizowany proces tworzenia przestrzeni mieszkalnej, dopasowany do konkretnych potrzeb.

Sprawy rozwodowe a wywiad gospodarczy w biznesie

Wywiad gospodarczy pozwala uporządkować fakty, zweryfikować informacje i przygotować dowody

Świąteczne zakupy w Intermarché Olsztyn. Zabawki, dekoracje, słodycze i gotowe specjały na świąteczny stół

Przedświąteczne zakupy w jednym miejscu. Intermarché Olsztyn z ofertą świąteczną.

Najczęstsze błędy przy zabezpieczaniu ładunku i jak ich unikać?

Nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku generuje straty finansowe i obniża zadowolenie klientów.

Pomysły na prezenty, które trafią w serce każdego pasjonata rolnictwa

Świat rolnictwa oferuje zaskakująco wiele praktycznych i inspirujących propozycji.
reklama
reklama