0
2 C
Olsztyn
wtorek, 16 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Objazdy, torowiska i korki. Budowlańcy niedługo zaczną pracę na al. Sikorskiego

OlsztynObjazdy, torowiska i korki. Budowlańcy niedługo zaczną pracę na al. Sikorskiego

Projekt tramwajowy wchodzi w decydującą fazę. Został rok do momentu, w którym z zajezdni przy ul. Kołobrzeskiej wyruszy pierwszy olsztyński tramwaj. W ratuszu we wtorek podpisano umowę między Olsztynem i firmą Skanska. Prace rozpoczną się od przygotowania dwóch objazdów (przez Brzeziny i okolice byłego poligonu na Pieczewie).

reklama

W grudniu 2013 roku został rozpisany przetarg na budowę Odcinka A, który obejmuje odcinek Witosa-Płoskiego-Sikorskiego-Tuwima. Jest to największa inwestycja wewnątrz całego projektu tramwajowego. Samo wejście na plac budowy wymaga od firmy przygotowania dwóch objazdów (trzeci przygotowany został przez starostwo).

– Współpracowaliśmy już z firmą Skanska przy projekcie związanym ze skrzyżowaniem (ul. Armii Krajowej i al. Warszawskiej -Red). Firma pokazała, że ma potencjał i jest w pełni profesjonalna. Najpierw przygotowane zostaną objazdy i bardzo prosiłbym mieszkańców o wyrozumiałość. Niestety ze względu na poprzedniego wykonawcę projektu, jesteśmy zmuszeni prowadzić prace w wielu miejscach jednocześnie – mówił Piotr Grzymowicz.

reklama

Dla firmy Skanska to największe zlecenie realizowane na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Dlatego też partnerem polskich budowlańców będą ich koledzy z czeskiego oddziału Skanski.

– Czesi mają duże doświadczenie w budowie linii tramwajowych. Najpierw jednak musimy przygotować objazdy. Zajmie to około trzech tygodni i wtedy będziemy mogli rozpocząć prace na ulicach. W budowie będzie brało udział około 500 pracowników – mówi Grzegorz Dąbrowski ze Skanska S.A.

Drogi objazdowe będą utwardzone i przejezdne (bez względu na warunki pogodowe). Ich oddanie będzie związane z oficjalnym odbiorem.

– To będą normalne ulice – mówi Piotr Grzymowicz.

Koszt budowy to prawie 150 milionów złotych.

Tramwaje jednak droższe. Będzie pozew?

W związku z problemami z poprzednim wykonawcą (firmą FCC) koszt projektu tramwajowego wzrośnie o około 50 milionów złotych. Jest to związane z tym, że w miejscu jednego wykonawcy miasto podpisuje teraz umowy na poszczególne etapy prac. Pierwotna umowa została podpisana w 2012 roku. Od tego czasu zmieniły się również ceny.

– W umowie był zapis, który umożliwia nam pozwanie FCC z powodu niewypełnienia umowy. Obecnie jesteśmy na etapie zbierania dokumentów. Ale umowa daje nam możliwość wejścia na drogę sądową – mówi Piotr Grzymowicz.

Oczywiście istnieje możliwość zmniejszenia kosztów poprzez przesunięcie niektórych prac do innych projektów, dzięki czemu nie będą one wliczane w koszt projektu tramwajowego.

KM

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
2 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Horyzonty Przyszłości: Prognoza Dominacji Technologii i Filamentów w Świecie Druku 3D

Technologia druku 3D dynamicznie przekształca się w pełnoprawny sektor przemysłowy i konsumencki.

Czym są opakowania typu display?

Displaye łączą funkcję ochronną z prezentacyjną.

Metody testowania wytrzymałości i odporności ubrań roboczych

Profesjonalna odzież robocza przechodzi szereg testów, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość.
reklama
reklama