Dwutygodnik „Wspólnota” ocenił urzędy miejskie w osiemnastu największych miastach w Polsce. Ratusz zajął szóste miejsce w Polsce. – Dziękujemy wszystkim mieszkańcom za pozytywne opinie i zapraszamy do nas, jesteśmy dla Państwa! – mówi sekretarz miasta Hanna Mikulska-Bojarska.
Olsztyn magistrat uplasował się na szóstym miejscu w rankingu ze średnią oceną 7,17 pkt. Stolicę Warmii i Mazur wyprzedził: Szczecin (7,8), Poznań (7,54), Gdańsk (7,3), Bydgoszcz (7,22) i Kraków (7,19). Miejsca, które zajął olsztyński Ratusz w poszczególnych kategoriach:
Satysfakcja z załatwienia sprawy w urzędzie – pkt. 7.97 – miejsce 8
Czas poświęcony na załatwienie sprawy – pkt. 8,57 – miejsce 3
Poziom kompetencji urzędników – pkt. 8,83 – miejsce 3
Poziom zaangażowania urzędników – pkt. 8,83 – miejsce 3
Możliwość wcześniejszego ustalenia terminu wizyty – pkt. 3,67 – miejsce 10
Komfort oferowany petentom podczas załatwiania spraw: możliwość zakupu kawy czy herbaty w automacie, dostępność wody z dystrybutora, dostępność bankomatu itp. – pkt. 2,20 – miejsce 18
Godziny pracy urzędu – pkt. 9,07 – miejsce 1
Nowoczesność budynku – pkt. 8,03 – miejsce 5
Dostępność i jakość strony internetowej – pkt. 6,00 – miejsce 6
Szansa, że w rozmowach towarzyskich mieszkaniec będzie pozytywnie wypowiadał się na temat pracy swojego urzędu. – pkt. 8,50 – miejsce 1
Na początku grudnia 2013 roku firma Question Mark Biuro Badań Społecznych przeprowadziła na zlecenie Wspólnoty badanie satysfakcji mieszkańców miast z jakości usług świadczonych przez urzędy miejskie. Pod lupę zostało wziętych 18 miast o randze wojewódzkiej – w przypadku dwóch województw wzięto pod uwagę ich dwustoliczność: było to woj. kujawsko-pomorskie z Bydgoszczą i Toruniem oraz lubuskie z Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim.
Badanie odbyło się w dzień roboczy, w godzinach przedpołudniowych i w okolicy południa, przed budynkiem urzędu miasta. Ankieterzy stali na ulicy i przepytywali osoby, które wyszły z urzędu. Respondenci musieli spełnić łącznie dwa podstawowe warunki: nie są pracownikami urzędu miasta i w 2013 r. załatwiali w urzędzie miasta co najmniej jedną sprawę (osobiście, telefonicznie lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej). Analizie poddano odpowiedzi 30 pełnoletnich osób z każdego miasta.
Mieszkańcy oceniali zarówno pracę urzędników, jak i sam urząd. Wypełniali ankietę, odpowiadając na dziesięć szczegółowych pytań. Dotyczyły one stopnia zadowolenia z kontaktu z urzędem, kompetencji i zaangażowania pracowników, czasu, jaki trzeba poświęcić na załatwienie sprawy, możliwości wcześniejszego umówienia się na wizytę. Mieszkańcy oceniali także warunki, w jakich czeka się na spotkanie z urzędnikiem, godziny pracy urzędów, nowoczesność budynków, dostępność oraz jakość stron internetowych. A na zakończenie deklarowali, czy będą się pozytywnie o swoim ratuszu wypowiadać w rozmowach z innymi osobami.
W każdym przypadku mieszkańcy mogli przyznać swemu urzędowi od 0 do 10 punktów („dziesiątka” była najwyższą notą), z tym że odpowiedź „nie wiem” także dawała 0 punktów. Do stworzenia rankingu wystarczyło więc zsumować punkty przyznane przez spełniających warunki próby respondentów.