fbpx
-0 C
Olsztyn
środa, 1 grudnia, 2021
reklama

Oficer rowerowy podsumował rok

reklama

– Okazuje się, że naprawdę małym nakładem środków można poprawić infrastrukturę rowerową w mieście – mówi Mirosław Arczak, oficer rowerowy.

wyszynskiego rowery
Wystarczyło wydzielić na Wyszyńskiego z części szerokiego chodnika pas dla rowerzystów, żaby ułatwić im poruszanie się po mieście. Fot. rowerowy.olsztyn.pl

Mijający rok był dla miłośników rowerów naprawdę bogaty w wydarzenia związane z poprawą ich sytuacji w mieście. Pojawiły się nowe drogi rowerowe, na niektórych chodnikach dopuszczono ruch rowerowy, w niektórych miejscach w mieście wprowadzono także specjalne oznakowanie dla rowerzystów, ułatwiające im poruszanie się i usankcjonowanie tego, co robili od dawna (ostatnia zmiana w Gutkowie na ul. Szpakowej pojawiło się oznakowanie dopuszczające jazdę pod prąd na drodze jednokierunkowej).

W 2013 roku oddano do użytku 9730 metrów infrastruktury rowerowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów (łącznie w mieście mamy niemal 54 km dróg, ścieżek i chodników z dopuszczonym ruchem rowerzystów). Najważniejsze zadania dotyczące infrastruktury rowerowej, zrealizowane w 2013 roku:

reklama

1. Zapewnienie ciągłości na trasie: ul. Bałtycka – Szpakowa – Poranna – Żurawia.

 ruch rowerowy dopuszczony na ul. Szpakowej w obu kierunkach

 2.Zmiana oznakowania sieci dróg nad jez. Długim

3. Zapewnienie wygodnego i bezpiecznego korzystania z ul. Jeziornej.

Nowe elementy infrastruktury rowerowej (drogi dla rowerów, przejazdy dla rowerzystów) zostały wykonane w ramach tworzenia Stref Przedsiębiorczości nad jez. Ukiel (Krzywe).

 4. Udrożnienie ul. Żarskiej dla ruchu rowerowego.

Wykonano nowe oznakowanie regulujące ruch rowerowy.

 5. Droga dla rowerów wzdłuż ul. Armii Krajowej.

W ramach przebudowy skrzyżowania z ul. Saperską oddano do użytku fragment drogi dla rowerów. Pozostałe odcinki zostaną wykonane w pierwszej połowie 2014 r. w ramach modernizacji skrzyżowania z al. Warszawską i ul. Obrońców Tobruku.

 6. Zapewnienie ciągłości na trasie: Tuwima– Iwaszkiewicza – Obrońców Tobruku – Polna – Warszawska

7. Rozwój tras rowerowych na obszarze ul. Żołnierskiej.

Wykonano odcinek drogi dla rowerów w Parku Jar I stanowiący łącznik pomiędzy ul. Żołnierską a al. Piłsudskiego.

 8. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Pstrowskiego.

Propozycje wydzielenia drogi dla rowerów z istniejących chodników (na odcinku od ul. Synów Pułku do ul. Metalowej) uzyskały pozytywną opinię Komisji BRD. Wykonanie w pierwszej połowie 2014 r.

W ramach budowy marketu Kaufland (w rejonie skrzyżowania Pstrowskiego/Metalowa) zostanie wykonany nowy odcinek drogi dla rowerów.

Czytaj też:  Kierujący pojazdem marki Suzuki Vitara uderzył w jadący szynobus

 9. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Wyszyńskiego.

Nowe oznakowanie wykonano w listopadzie 2013 r.

 10. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Krasickiego.

Nowy odcinek drogi dla rowerów wykonano we wrześniu 2013 r.

 11. Rozwój Systemu Rekreacyjnych Tras Rowerowych w Lesie Miejskim.

Wykonano miejsca wypoczynkowe o wyższym standardzie (altany, ławki, kosze na śmieci, tablice edukacyjne) oraz standardzie podstawowym (ławka i kosz na śmieci).

Oficer rowerowy podkreśla, że na szczeblu ministerialnym w przyszłym roku można spodziewać się zmian, które mogą ułatwić życie rowerzystów. Jako przykład podaje przejazdy rowerowe, które ciężko niekiedy wybudować, bo wiąże się to z całkowitym przebudowaniem skrzyżowania. Wynika to z tego, że przejście dla pieszych nie może być węższe niż cztery metry, odstęp do przejazdu rowerowego musi mieć pół metra, a sam przejazd rowerowy 2,5 metra. Jeśli zniesiony zostanie obowiązek czterometrowych przejść dla pieszych,  to na niektórych skrzyżowaniach (o mniejszym ruchu) można bez problemu zaprojektować przejazd rowerowy.

– Co ważne miasto ma być przyjazne rowerzystom, a nie być miastem rowerzystów – mówi Mirosław Arczak. – Stanie się wówczas bezpiecznym dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Oficer mówił także o tym, że nie ma potrzeby budowy w mieście gęstej siatki dróg rowerowych (np. na Dajtkach, gdzie nie ma dużego ruchu samochodów, czy w dzielnicach domów jednorodzinnych). Wystarczą zmiany poczynione niewielkim nakładem środków – np. odpowiednim oznakowaniem, czy wydzieleniem pasa dla rowerów jak na chodniku przy ul. Wyszyńskiego  – aby ułatwić życie rowerzystom.

Krytykowane przez niektóre środowiska dopuszczenie ruchu rowerowego na niektórych odcinkach chodników (np. Warszawska) w ocenie oficera rowerowego sprawdziło się.

– Nie dotarły do mnie żadne sygnały o zdarzeniach z udziałem pieszych i rowerzystów – zapewnia Mirosław Arczak.

Zobacz również:
reklama
reklama

Najnowsze ogłoszenia

0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
reklama