GNSS to system podejścia do lądowania. Aeroklub Warmińsko-Mazurski kupił właśnie samolot, który pozowali przetestować lądowania według tego urządzenia.
Aeroklub realizuje projekt „Implementacja innowacyjnych technik satelitarnych GNSS na lotnisku Olsztyn – Dajtki” finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013 (koszt 3,6 mln zł). Zakłada on opracowanie oraz wdrożenie procedur podejścia do lądowania wg nawigacji obszarowej (RNAV) z użyciem innowacyjnych technik satelitarnych GNSS na lotnisku. Opracowanie instrumentalnych procedur podejścia do lądowania na lotnisku zarządzanym przez Aeroklub Warmińsko-Mazurski przełoży się na podniesienie bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych, poprawy dostępności olsztyńskiego lotniska oraz wzrost konkurencyjności regionu Warmii i Mazur. Co ważne lotnisko na Dajtkach będzie pierwszym lotniskiem aeroklubowym w Polsce wyposażonym w ten system.
– To rozwiązanie jest konkurencyjne dla systemu ILS, który kosztuje kilka milinów złotych, a corocznie jego kalibracja pochłania około 500 tys. złotych – mówi Bogdan Kozłowski z aeroklubu. – Małe lotniska nie mogą sobie pozwolić na taki wydatek.
Dlatego Aeroklub zakupił dwumiejscowy samolot Diamond DA20 C1 Eclipse wyposażony jest w urządzenie – odbiornik GNSS. Kiedy naziemne nadajniki zostaną już przygotowane samolot rozpocznie loty testowe. Najprawdopodobniej wiosną 2014 roku.