Na poniedziałkowej (16.01) sesji radni Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego określili swoje stanowisko w sprawie nieujęcia drogi krajowej nr 16 w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.
Zajęcie oficjalnego stanowiska radnych województwa jest częścią protestów, jakie wywołał w regionie brak DK16 w programie budowy dróg. Co więcej, rozbudowa oraz modernizacja drogi krajowej nr 16 została ujęta w kontrakcie terytorialnym zawartym pomiędzy rządem i zarządem województwa warmińsko-mazurskiego. Przyjęto zobowiązanie do podejmowania działań w celu realizacji pełnego zakresu tego kontraktu, jednak nie znalazło ono odzwierciedlenia w programie budowy dróg, choć został on zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów.
Marszałek Gustaw Marek Brzezin podczas poniedziałkowej sesji podziękował parlamentarzystom, samorządowcom, instytucjom, mieszkańcom regionu i mediom za zaangażowanie w starania o wpisanie tej najważniejszej dla regionu trasy do planów inwestycyjnych państwa.
Stanowisko radnych w sprawie DK16:
Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego wyraża swój zdecydowany sprzeciw wobec nieujęcia w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 drogi krajowej nr 16, zapewniającej spójność terytorialną regionu.
Rozbudowa oraz modernizacja drogi krajowej nr 16 została ujęta w Kontrakcie Terytorialnym zawartym pomiędzy Rządem Rzeczpospolitej Polskiej i Zarządem Województwa Warmińsko-Mazurskiego. W dokumencie tym określono cele i przedsięwzięcia priorytetowe o znaczeniu istotnym dla kraju oraz Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Przyjęto również zobowiązanie co do podejmowania działań w celu realizacji pełnego zakresu przedmiotowego Kontraktu.
Kontrakt Terytorialny dla Województwa Warmińsko-Mazurskiego zatwierdzony Uchwałą Rady Ministrów Nr 225, poz.1070 z dnia 4.11.2014r. nie znalazł odzwierciedlenia w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1315/2013 z dnia 11.12.2013r. droga krajowa nr 16 stała się częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, łączącej obszary północno-wschodniej Polski.
Jako przedstawiciele władz samorządu województwa, a przede wszystkim mieszkańców regionu, wnioskujemy o wprowadzenie drogi krajowej nr 16 do Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023. Dostępność komunikacyjna Warmii i Mazur jest warunkiem koniecznym pozyskania potencjalnych inwestorów i turystów oraz poprawy jakości życia mieszkańców.
Szeroki udział społeczności Warmii i Mazur uczestniczącej w akcji sprzeciwu wobec propozycji projektu przedmiotowego Programu jest wyrazem głębokiego zaangażowania przedstawicieli samorządów, administracji rządowej, parlamentarzystów oraz przedsiębiorców na rzecz rozwoju gospodarczego naszego regionu.