W środę (11.02) lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru 112. Jest to jednolity numer alarmowy dla połączeń stacjonarnych i komórkowych, obowiązujący w całej Unii Europejskiej.
W województwie warmińsko-mazurskim wszystkie osoby, które potrzebują pomocy, dzwoniąc na numer alarmowy 112, obsługiwane są przez operatorów numerów alarmowych Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie, które uruchomiono 3 kwietnia 2012 roku. Dotychczas numer alarmowy 112 obsługiwany był przez dyżurnych Policji oraz dyżurnych Państwowej Straży Pożarnej.
Zgodnie z obowiązującą procedurą operator po wstępnym zebraniu wywiadu przekazuje rozmowę do odpowiedniej służby oraz, jeżeli jest taka potrzeba, informuje bezzwłocznie pozostałe służby, dzięki czemu wszyscy otrzymują informację o zdarzeniu w tym samym momencie. Tylko w ubiegłym roku do CPR w Olsztynie wpłynęło 814 109 wywołań kierowanych na numer alarmowy 112. Najwięcej z nich trafia do policji. Dzięki ujednoliceniu systemu czas oczekiwania na połączenie z operatorem numeru 112 skrócił się średnio do 10 sek. z 28 sek. w systemie rozproszonym.
Niestety, spośród wszystkich wywołań na numer alarmowy 112 aż 83 proc. to zgłoszenia niezasadne, które nie wymagają interwencji służb ratunkowych. Dotyczą one m.in. odblokowania telefonu komórkowego, prośby o podanie PIN–u, zamówienia pizzy lub taksówki, zbyt głośnego miauczenia kotów, przywiezienia papierosów, zrobienia zakupów. Niektórzy z dzwoniących chcą się dopytać o to, jaki jest czas oczekiwania na przejściu granicznym czy gdzie kupić kartę postojową.
Z prowadzonych statystyk wynika, iż najwięcej zgłoszeń bezpodstawnych przypada na miesiące letnie. Wynika to również z faktu, że jest to okres wakacyjny. Wówczas ilość zgłoszeń wzrasta nawet o 20 proc. Zwiększenie liczby takich telefonów zauważalne jest także w weekendy i dni przerw świątecznych.
W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – w każdym mieście wojewódzkim oraz dodatkowo w Radomiu. Z danych zebranych przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wynika, że w 2014 roku operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali łącznie 21 326 746 zgłoszeń.
Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.
Szczegółowe informacje o numerze 112 można znaleźć TUTAJ.