We wtorek (20.01) odbyło się w Olsztynie spotkanie dotyczące modernizacji drogi krajowej nr 16 i wystąpienia do rządu z apelem o ujęcie jej remontu w budżecie państwa. Dzień później z apelem do mieszkańców w tej sprawie wystąpił poseł Jerzy Szmit.
Spotkanie zainicjowane przez Jerzego Szmita, posła PiS-u, zostało zorganizowane przez Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu. Jego powodem było nieumieszczenie wymagającej modernizacji DK16 w Programie Budowy Dróg Krajowych. Jako że jest to jedna z głównych dróg regionu, postanowiono wspólnie – przy współpracy władz samorządowych, parlamentarzystów i przedsiębiorców – podjąć działania mające na celu doprowadzenie do umieszczenia remontu „16” w rządowym projekcie. Oprócz podjęcia rozmów w rządzie ma zostać również wystosowane oficjalne pismo do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Nad sprawą krajowej szesnastki debatowali m.in. marszałek Gustaw Marek Brzezin, prezydent Piotr Grzymowicz, dyrektor olsztyńskiej GDDKiA Mirosław Nicewicz, rektor UWM-u i senator Ryszard Górecki oraz posłowie Jerzy Szmit, Beata Bublewicz czy Iwona Arent.
Sam inicjator spotkania – poseł Jerzy Szmit – spotkał się z dziennikarzami także następnego dnia (21.01), apelując o wsparcie projektu dotyczącego remontu drogi nr 16: – Rozstrzyga się kształt kluczowego dla Polski, w tym również Warmii i Mazur, dokumentu – Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023. Niestety, nie znajdujemy w nim zapowiedzi dalszej modernizacji kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego drogi S-16. Oznacza to ostateczne przypieczętowanie wykluczenia komunikacyjnego naszego województwa w dającej się przewidzieć przyszłości.
Jerzy Szmit przedstawił główne argumenty przemawiające za projektem, m.in. drogowe bezpieczeństwo. Według statystyk policji na DK16 co roku dochodzi do ok. 100 wypadków, w tym niektórych śmiertelnych. Jednocześnie zaznaczył, że statystki te nieznacznie spadły po wyremontowaniu krótkiego odcinka drogi. Nie bez znaczenia według posła PiS-u są również kwestie gospodarcze. Do wysokiego bezrobocia, najniższego średniego wynagrodzenia oraz niskiego statusu materialnego wielu rodzin z regionu miało się przyczynić właśnie wykluczenie komunikacyjne regionu.
Poseł zachęcił do wsparcia projektu w ramach konsultacji społecznych, które potrwają do 30 stycznia (TUTAJ). Może w nich wziąć udział każdy obywatel, stowarzyszenie, władze samorządowe wszystkich szczebli, organizacje środowiskowe, zawodowe i wszelkie osoby dysponujące mandatem społecznym.
JC
Same zakazane geby rektor, prezydent, marszalek, dyrektor GDDKiA (jak u Barei tylko z zawodu) i pseudoposlowie Szmit, arent . zenada
Tak trzymać