Nowy rok szkolny w Olsztynie przyniósł spore zmiany. Do planu lekcji wprowadzono edukację zdrowotną, która zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie. Zajęcia nie są obowiązkowe, rodzice mogli złożyć deklarację o rezygnacji dziecka z uczestnictwa do 25 września.
Jak wygląda edukacja zdrowotna w szkołach
Od 1 września 2025 roku edukacja zdrowotna oficjalnie znalazła się w programie szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przedmiot obejmuje szerokie spektrum tematów – od zdrowia fizycznego i psychicznego, przez odżywianie, profilaktykę uzależnień, po bezpieczeństwo w internecie. W klasach IV–VIII szkoły podstawowej lekcje mają odbywać się raz w tygodniu, a w szkołach średnich łącznie dwie godziny w cyklu nauczania.
Pierwszy rok funkcjonowania przedmiotu ma jednak charakter próbny.
Olsztyn mówi nie edukacji zdrowotnej. Zajęcia opuściło ponad 70 procent uczniów
Jak poinformował olsztyński ratusz, spośród 12 834 uczniów, którzy mogli brać udział w edukacji zdrowotnej, zrezygnowało aż 9353, czyli ponad 72 procent. W niektórych szkołach rezygnację złożyli wszyscy uczniowie, w innych natomiast wszyscy zdecydowali się pozostać na zajęciach.
Decyzja rodziców i uczniów wzbudza dyskusje. Jedni widzą w tym wyraz sceptycyzmu wobec nowego przedmiotu, inni podkreślają, że temat zdrowia powinien być nauczany obowiązkowo, bo dotyczy życia codziennego młodych ludzi.
Dlaczego rodzice i uczniowie nie chcą edukacji zdrowotnej
Nowy przedmiot od początku budził emocje. Z jednej strony pojawiają się głosy poparcia dla nauki o zdrowiu, z drugiej – krytyka dotycząca m.in. tematów związanych z seksualnością czy braku odpowiedniego przygotowania nauczycieli. Para prezydencka publicznie ogłosiła, że wypisuje swoje dziecko z zajęć, a w wielu szkołach zgłaszano problemy organizacyjne.
Ministerstwo Edukacji podkreśla jednak, że decyzja o wprowadzeniu edukacji zdrowotnej to inwestycja w przyszłość i zapowiada, że w kolejnych latach zajęcia mogą stać się obowiązkowe. Wstępne podsumowanie pierwszego roku działania przedmiotu ma być punktem wyjścia do dalszych decyzji.

