Tegoroczna edycja ORLEN OIL 81. Rajdu Polski dostarczyła emocji od pierwszego do ostatniego kilometra. Na mazurskich trasach rządzili Mārtiņš Sesks i Renārs Francis, którzy po raz drugi z rzędu zwyciężyli w Mikołajkach. Ale to nie koniec emocji – Polacy wracają na szczyt klasyfikacji generalnej mistrzostw Europy.
Łotewska dominacja i polska pogoń
Sesks i Francis, reprezentujący Team MRF Tyres, wygrali aż 9 z 14 odcinków specjalnych, pokazując klasę i kontrolę nad rywalizacją od początku do końca. Ich przewaga nad drugą załogą – Mikołajem Marczykiem i Szymonem Gospodarczykiem – wyniosła 1:06,3. Polacy nie tylko stanęli na podium przed własną publicznością, ale dzięki temu wynikowi objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej FIA ERC. Po czterech rundach mają na koncie 81 punktów, czyli o 16 więcej niż Mads Østberg.
Na trzecim miejscu uplasowali się Jon Armstrong i Shane Byrne (Ford Fiesta Rally2), notując najlepszy występ w sezonie. To drugie podium Irlandczyka w rundzie ERC i pierwsze na nawierzchni szutrowej.
Groźny wypadek i przetasowania w tabeli
Największy dramat rozegrał się w niedzielę na OS Pozezdrze. Roope Korhonen i Anssi Viinikka, walczący o zwycięstwo i prowadzący po sobotnim etapie, dachowali na zaledwie 4,9 kilometrze próby. Tym samym nie tylko stracili podium w Rajdzie Polski, ale także zostali zepchnięci w dół klasyfikacji sezonu.
Marczyk i Gospodarczyk wykorzystali szansę – jechali bezpiecznie, ale szybko. Choć nie zdobyli punktów na Power Stage’u, drugie miejsce w rajdzie zapewniło im pozycję liderów mistrzostw Europy. Teraz przed nimi asfaltowe rundy, gdzie również liczą na mocne występy.
Polacy z kompletem punktów w rsmp
W krajowej klasyfikacji RSMP triumfowali Marczyk i Gospodarczyk, którzy zgarnęli komplet punktów. Drugie miejsce zajęli Jakub Matulka i Damian Syty, a trzecie – Krzysztof Bubik i Adrian Sadowski. Liderzy tabeli przed rajdem – Grzegorz Grzyb i Jarek Szeja – nie ukończyli rywalizacji. Grzyb wycofał się jeszcze w sobotę, a Szeja odpadł po wypadku na finałowym odcinku specjalnym.
Rajd Polski przetasował więc stawkę.
Sukcesy młodych i świetna frekwencja
18-letni Tymoteusz Abramowski z Olsztyna i Jakub Wróbel odnieśli drugie z rzędu zwycięstwo w ERC3. W Junior ERC dominowali Calle Carlberg i Jørgen Eriksen, wygrywając z przewagą ponad dwóch minut.
Tegoroczna edycja Rajdu Polski była wyjątkowa nie tylko pod względem sportowym, ale i organizacyjnym. Na trasie pojawiło się aż 70 załóg, z czego 63 walczyły w ramach FIA ERC. Aż 32 z nich miały do dyspozycji samochody klasy Rally2 – najbardziej zaawansowane rajdówki dopuszczone do rywalizacji.
Rajd rozegrano na trasie o łącznej długości ponad 793 kilometrów, z czego blisko 190 km to odcinki specjalne. Mikołajki ponownie okazały się sercem rajdowej Europy, a ORLEN OIL 81. Rajd Polski pokazał, że emocje w tym sporcie nie mają granic.
Tragiczny wypadek pod Pasymiem przed startem Rajdu Polski
Przypominamy, że w środę 11 czerwca 2025 roku, doszło do dramatycznego wypadku w pobliżu Pasymia (Elganowo–Pasym). 21-letni włoski kierowca, Matteo Doretto, podczas prywatnego treningu z nieznanego powodu stracił panowanie nad Peugeotem 208 Rally4 i uderzył w drzewo. Pomimo reanimacji prowadzonej przez strażaków i ratowników, kierowcy nie udało się uratować życia na miejscu. Jego pilot, Samuele Pellegrino, opuścił pojazd o własnych siłach, doznał ogólnych obrażeń i został przewieziony do szpitala.
źródło: rajdpolski.pl
