Minęły już dwa lata od momentu, gdy otwarto przekop Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy zyskuje na popularności, choć głównie wśród jednostek rekreacyjnych. Liczba statków handlowych, przewożących ładunki, nadal jest stosunkowo niewielka.
Ruch jednostek przez kanał
Od otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, z nowej śluzy skorzystało już 3 739 jednostek. W samym roku 2023 zarejestrowano 1 589 przepraw, natomiast od początku 2024 roku do 19 września – 1 683 jednostki. Dominującą grupą są jednak jednostki rekreacyjne, takie jak jachty, motorówki i skutery wodne, które stanowią prawie 75% całego ruchu na kanale.
Statki handlowe wciąż w mniejszości
Pomimo wzrostu liczby jednostek korzystających z przekopu, liczba statków handlowych pozostaje niska. W 2023 roku kanałem przepłynęło jedynie 61 jednostek przewożących ładunki, a w 2024 roku, do 19 września, były to tylko 24 statki. Główną przyczyną tej sytuacji jest niedostateczna głębokość toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu, która uniemożliwia większym jednostkom swobodny dostęp.
Zagraniczne jednostki na kanale
Ruch zagranicznych jednostek przez przekop Mierzei Wiślanej wzrasta. W latach 2022-2023 przez śluzę portu Nowy Świat przepłynęło 35 jednostek pod obcą banderą, a do 19 września 2024 roku już 73. Najwięcej przepraw dokonano pod banderą niemiecką – 28 jednostek, co stanowi wzrost w porównaniu do 14 z poprzednich lat. Zwiększyła się także liczba jednostek pod banderą Norwegii (13 w 2024 roku wobec 4 w latach 2022-2023), a Finlandia zaznaczyła swoją obecność na kanale 11 przejściami.
Główne wyzwania
Głównym wyzwaniem dla dalszego rozwoju ruchu handlowego przez kanał pozostaje konieczność pogłębienia toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu. Dopiero wtedy większe jednostki będą mogły korzystać z przekopu, co może zwiększyć udział statków handlowych.
źródło: RO