Rowerzyści mogą korzystać z kolejnych specjalnie wydzielonych pasów. Zostały wytyczone wzdłuż Kościuszki między ulicami Niepodległości z Żołnierską.
Cykliści po obu stronach ulicy zyskali przestrzeń pozwalającą na wygodną i bezpieczną jazdę po wydzielonej części jezdni. To rozwiązanie jest kontynuacją zmian wprowadzonych w Śródmieściu.
Zmiany na plus odczuli także kierowcy aut. Zlikwidowana została podwójna ciągła linia, która do niedawna dzieliła ul. Kościuszki. Dzięki nowemu rozwiązaniu pojawiła się możliwość swobodnego wykonywania lewoskrętów, co znacznie ułatwia codzienne funkcjonowanie mieszkańców oraz korzystanie z okolicznych punktów handlowych i usługowych. Wygodniej jest również pieszym, ponieważ obecnie droga przez jezdnię konieczna do pokonania jest znacznie krótsza i bezpieczniejsza.
– Po uruchomieniu linii tramwajowej i otwarciu ul. Obiegowej ruch samochodowy na Kościuszki znacznie się zmniejszył – mówi oficer rowerowy Olsztyna, Mirosław Arczak. – To pozwoliło na zmianę przeznaczenia fragmentu szerokiej jezdni. Ważnym argumentem za powstaniem udogodnień dla ruchu rowerowego było powstanie lokalnej sieci nowych dróg rowerowych w obrębie ulic Żołnierskiej, Głowackiego i Kościuszki, które należało połączyć z ul. Niepodległości, a w szerszym ujęciu z Nagórkami, Jarotami i osiedlem Generałów.
Przy korzystaniu z wyznaczonych pasów należy pamiętać, iż są one jednokierunkowe. Wiodą przy obu krawędziach jezdni.
Na fragmentach pasa nawierzchnia została wyróżniona czerwoną barwą. Ma to zwrócić uwagę kierowców aut na obecność rowerzystów.
Zmotoryzowani powinni za każdym razem upewnić się o możliwości bezpiecznego przecięcia szlaku. Rowerzysta jadący po swoim pasie ruchu ma bowiem pierwszeństwo.
Fot. 1
Pas rowerowy w kierunku ul. Niepodległości jest płynną kontynuacją drogi rowerowej.
Fot. 2
Pasy rowerowe są jednokierunkowe i należy ich używać zgodnie z oznakowaniem.
Fot. 3
Pasy rowerowe przebiegają przez rejon przystanków komunikacji publicznej, gdzie wyznaczono miejsca zatrzymania autobusów.
Fot. 4
Rowerzysta ma możliwość ominięcia autobusu zatrzymanego na przystanku, jednak ze względów bezpieczeństwa zalecamy rowerzystom chwilę cierpliwości i oczekiwanie na usunięcie się pojazdu z pasa rowerowego.
Fot. 5
Pas rowerowy został wyznaczony wzdłuż miejsc postojowych, dlatego warto utrzymywać około 1-metrową odległość od krawędzi jezdni.
Fot. 6
Czerwona barwa nawierzchni podkreśla przebieg pasa rowerowego w obrębie skrzyżowań i zjazdów i przypomina kierowcom o pierwszeństwie rowerzystów.
Fot. 7
Zakończenie pasa rowerowego wymaga od rowerzystów włączenia się do ruchu przed skrzyżowaniem z ul. Niepodległości i dalszą jazdę w ruchu ogólnym.
Fot. 8
Pas rowerowy został wyznaczony także po drugiej stronie ulicy- od ul. Niepodległości w kierunku ul. Żołnierskiej.
Fot. 9
Pas ruchu dla rowerów przebiega przez przystanek autobusowy.
Fot. 10
Przez pas rowerowy wyznaczono przejścia dla pieszych. Przypominamy o konieczności przestrzegania przepisów obowiązujących w tych miejscach i zachęcamy do uprzejmości wobec przechodniów.
Fot. 11
Pas rowery płynnie przechodzi w drogę dla rowerów na ul. Żołnierskiej, która prowadzi w kierunku al. Piłsudskiego, ul. Głowackiego lub Obiegowej.
Fot. 12
Oto najlepsza ilustracja ilości bezpiecznej przestrzeni na jezdni oraz miejsca, którym aktualnie dysponują poszczególne grupy użytkowników.
Fot. 13
Po raz pierwszy w Olsztynie zastosowano czerwoną barwę nawierzchni do wyznaczenia pasa rowerowego.
Fot. 14
Ul. Kościuszki stała się prawdziwie rowerowa.
Fot. 15
Na użytkowników nowych rozwiązań nie trzeba czekać zbyt długo.
Takie rozwiazanie dla rowerzystow jest lepsze niz tworzenie pseudościezek rowerowych na chodnikach nazywajac je ciagiem pieszo-rowerowym
jak po tym jeżdżę, to wciaz mam wrażenie, ze mnie jakis samochod walnie