0
1.5 C
Olsztyn
czwartek, 18 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Gróbarczyk: przechodzimy do kolejnego etapu budowy przekopu Mierzei Wiślanej

WiadomościGróbarczyk: przechodzimy do kolejnego etapu budowy przekopu Mierzei Wiślanej

Zamykamy pewien etap budowy przekopu Mierzei Wiślanej, przechodzimy do kolejnego – powiedział w sobotę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk w miejscu przekopu na Mierzei Wiślanej.

reklama

Gróbarczyk wziął udział w uroczystym wmurowaniu kamienia węgielnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego na przekopie Mierzei Wiślanej.

„Przed nami bardzo ważny moment. To ostateczne zalanie drugiego przyczółka drogowego, czyli zamknięcie pewnego etapu w zakresie realizacji budowy, przejście do kolejnego. Myślę, że zamknięcie też pewnego etapu mentalnego, dyskusji, dyskursu, co z Mierzeją, jak to będzie wyglądało, czy będzie kanał żeglugowy” – mówił minister.

reklama

Dodał, że sobotnia uroczystość zalania kamienia węgielnego, podpisanie aktu erekcyjnego, to bardzo ważny moment, który „rozpoczyna kierunek zakończenia tej realizacji”. „On oczywiście nie nastąpi tak szybko, jak byśmy chcieli, ale w związku z tym, że te prace idą bardzo dobrze, jesteśmy zgodnie z terminem, jesteśmy zgodnie z harmonogramem. To napawa nas ogromnym optymizmem” – oświadczył minister.

Podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do inwestycji, która – jak podkreślił – będzie miała ogromne znaczenie w świetle budowy nowej drogi wodnej, nowego dostępu do Zalewu Wiślanego.

Przewodniczący Konwentu Morskiego kpt. Zbigniew Sulatycki nawiązał do wielkiego budowniczego Polski Eugeniusza Kwiatkowskiego, który „wbrew wszystkiemu na piaskach wybudował nowoczesny port na XXI wiek – Gdynię, wybudował Centralny Okręg Przemysłowy”. Jak ocenił „kanał żeglugowy przez Mierzeję przyniesie ogromne korzyści pod względem bezpieczeństwa jak i ekonomiczne”.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski zauważył, że „inwestycja jest dość skomplikowana, nietypowa i nietuzinkowa, jeśli chodzi o krajobraz naszego wybrzeża”. Jak dodał, choć do tej pory inwestor nie zajmował się budową śluz, to w tej chwili realizuje kanał biorąc pod uwagę wszelkie najnowsze technologie. Wskazał, że budowa idzie zgodnie z harmonogramem. „Kanał daje możliwości handlowe i eksploatacyjne portu w Elblągu oraz rozwój turystyki oraz uniezależnienie od himerycznego sąsiada”- ocenił.

Akt erekcyjny głosi, iż „pamiętnego dnia 26 września 2020 roku, kiedy prezydentem Rzeczpospolitej Polskiej był Andrzej Duda a premierem Mateusz Morawiecki, ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wmurowano kamień węgielny pod budowę mostu północnego przekopu Mierzei Wiślanej”.

„To ważne dla całego kraju wydarzenie przypadło w roku jubileuszowym, kiedy Polska obchodziła 100-lecie polskiej administracji morskiej, stulecie zaślubin Polski z Morzem Bałtyckim oraz stulecie polskiego szkolnictwa morskiego. Rozpoczęcie prac przy moście północnym, powstającym nad kanałem żeglugowym, to podstawowy etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Most północny zapewni utrzymanie ciągłego ruchu samochodowego na Mierzei” – głosi tekst.

Podpis pod aktem erekcyjnym złożyli minister Gróbarczyk, przewodniczący Konwentu Morskiego kpt Zbigniew Sulatycki, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski oraz wykonawcy – przedstawiciele konsorcjum NDI Besix.

Wcześniej podpis złożył także prezes PiS Jarosław Kaczyński, który jako premier zainicjował pomysł przekopu Mierzei. Tuba z aktem erekcyjnym została wmurowana w budowany przyczółek mostu.

Od prawie roku w miejscu planowanego kanału żeglugowego na Mierzei trwały prace, najpierw przygotowawcze, a obecnie – budowlane. Powstają tam m.in. nabrzeża, prowadzone są wykopy, powstaje sztuczna wyspa.

Na Mierzei nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.

Jak przypomniał Urząd Morski w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Rzut monetą, algorytm czy tarot? Jak naprawdę podejmujemy decyzje w 2025 roku

Algorytmy, losowość i proste odpowiedzi „tak” lub „nie”. Psychologia decyzji w 2025 roku i powód, dla którego szukamy prostoty w świecie nadmiaru.

Maryla Rodowicz wystąpi w maju na Plaży Kortowskiej!

Królowa polskiej estrady zaśpiewa podczas Kortowiady 2026.

Kursy maturalne z biologii i chemii w Olsztynie

Dlaczego warto korzystać z kursów maturalnych?

Jak wspierać organizm przy intensywnym treningu?

Odpowiednio dobrane preparaty mogą stanowić praktyczne wsparcie codziennego stylu życia.

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.
reklama
reklama