Jednym z najbardziej oczekiwanych elementów nowej trasy tramwajowej w Olsztynie jest estakada wiodąca nad skrzyżowaniem ulic Synów Pułku i Krasickiego. Konstrukcja przeszła pomyślnie próbę obciążeniową, co jest kolejnym krokiem na drodze do jej uruchomienia. Celem estakady jest zapewnienie płynnego i bezpiecznego przejazdu tramwajów łączących dzielnicę Pieczewo z centrum miasta oraz dworcem.
Ostatnie testy były jednymi z kluczowych elementów weryfikujących jakość wykonania tej konstrukcji. „W trakcie próby zaplanowane zostały dwa rodzaje testów,” wyjaśnia Michał Pieczywek, kierownik robót mostowych. „Najpierw wykonaliśmy próbę statyczną, podczas której ciężarówki były ustawiane w różnych konfiguracjach na różnych miejscach konstrukcji. Później przeprowadziliśmy dynamiczny przejazd ciężarówek z różnymi prędkościami.”
Za przygotowanie próby odpowiedzialni byli naukowcy z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Śląskiej. W ramach testów wykorzystano trzy ciężarówki, każda o masie 34 ton. Każdy z pojazdów ważył nieco więcej niż pełen tramwaj pasażerski, co stanowiło odpowiedni test obciążeniowy dla estakady.
Oprócz funkcji praktycznych, estakada ma także znaczenie strategiczne dla całego systemu komunikacji miejskiej. Od początku prac nad rozbudową infrastruktury tramwajowej wiedzieliśmy, że to skrzyżowanie nie może być zwykłym skrzyżowaniem,” mówi Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. „Uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem dla tego miejsca będzie estakada, przede wszystkim ze względu na płynność ruchu i sprawność przejazdu tramwajów.”
Co do danych technicznych, estakada rozciąga się między skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Murzynowskiego a pobliżem obiektów Zarządu Dróg Wojewódzkich. Jej całkowita długość wynosi 271 metrów, a razem z murami najazdowymi jest dłuższa o kolejne 100 metrów. Na całym odcinku ułożone są już tory tramwajowe, a według zapewnień wykonawcy, 17 października rozpoczną się jazdy testowe. Linie tramwajowe nr 4 i 5 mają zostać uruchomione z początkiem 2024 roku.
Estakada, będąca jednym z najważniejszych elementów nowego układu komunikacyjnego w Olsztynie, zapowiada się jako istotny krok w modernizacji miejskiej infrastruktury. Dzięki niej mieszkańcy mogą spodziewać się znaczącej poprawy w komunikacji miejskiej, co przekładać się będzie na jakość życia w całym mieście.
źródło: UM Olsztyn
Metro,trzeba było myśleć przyszlościowo 🙂
ciekawe kiedy spadnie pierwszy tramwaj