4 C
Olsztyn
niedziela, 17 listopada, 2024
reklama

Mieszkanka Olsztyna została wykorzystana. Sądziła, że to jej partner

OlsztynMieszkanka Olsztyna została wykorzystana. Sądziła, że to jej partner

Oszuści nie śpią i czekają tylko na moment aby wykorzystać moment i złapać w zastawioną pułapkę nieświadomą zagrożenia ofiarę. Nasz pośpiech i brak ostrożności to tylko element ułatwiający przestępcom realizację niecnego planu. Mieszkanka Olsztyna brak czujności przypłaciła stratą 1000 złotych. Była przekonana, że pomaga swojemu partnerowi, który poprzez jeden z komunikatorów społecznych zwrócił się do niej z prośbą o pożyczenie pieniędzy za pomocą przesłania kodu BLIK. Informacja z taką samą treścią została rozesłana do znajomych oraz rodziny poszkodowanej – na szczęście zachowali oni zimną krew i nie dali się oszukać.

Przestępcy wymyślają co raz to nowe metody oszustw. Jedna z form wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszust prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłaca pieniądze z bankomatu. Ma być to najszybszy i najprostszy sposób na przekazanie środków. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożycza pieniądze znajomemu.

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew.

Jak się chronić?

Przede wszystkim – zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
  • potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

źródło: KMP Olsztyn

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
ss
17 maja 2022 16:06

dwuskładniowe uwierzytelnienie to podstawa

Polecane