Chcesz mieć wpływ na ofertę producentów żywności działających na rynku europejskim? Bezskutecznie szukasz na sklepowych półkach produktu mlecznego, który spełni Twoje oczekiwania? Zgłoś się do projektu i weź udział w kreatywnym procesie tworzenia nowego produktu. Być może to Twój pomysł zostanie opracowany, trafi do produkcji i już niebawem będzie dostępny w sprzedaży.
Przedsięwzięcie jest prowadzone przez Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie w ramach projektu „RIS Consumer Engagement Labs” Europejskiej Wspólnoty Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności – EIT Food. Partnerem projektu jest jedna z największych polskich spółdzielni mleczarskich – Mlekpol.
CZYM JEST CONSUMER ENGAGEMENT LABS?
EIT Food RIS Consumer Engagement Labs to europejska inicjatywa współtworzenia żywności, do której zapraszane są instytucje naukowe, producenci żywności i sami konsumenci. Efektem działań w latach 2019-2023 było zaprojektowanie, opracowanie i wprowadzenie na rynek 30 innowacyjnych produktów spożywczych, nad którymi pracowało 106 paneli konsumenckich z 19 europejskich krajów.
– Idea projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs opiera się na umożliwieniu konsumentom bezpośredniego udziału w procesie kreatywnym, w wyniku którego wypracują pomysły na konkretne produkty spożywcze, odpowiadające na ich potrzeby. Następnie producent żywności wybiera jedno rozwiązanie i wdraża je do realizacji. Finalnie produkt trafia do sprzedaży i jest dostępny w sklepach – podkreśla Justyna Banasiak, koordynatorka projektu z ramienia IRZiBŻ PAN.
DLA KOGO?
Do udziału w projekcie mogą zgłaszać się osoby urodzone między 1982 a 1994 r., które mieszkają w województwie warmińsko-mazurskim. Przedsięwzięcie jest skierowane szczególnie do konsumentów, którzy zmagają się z utrzymaniem prawidłowej masy ciała (nadwaga) i odczuwają skutki życia w stresie, a ponadto nie wykluczają produktów mlecznych ze swojej diety.
NA CZYM POLEGA PROJEKT?
– Do udziału w procesie współtworzenia produktu zaprosimy 20 uczestników, którzy w małych grupach i przy wsparciu naukowców i przedsiębiorców będą rozwijać swoje pomysły w trakcie kilku spotkań online – wyjaśnia koordynatorka.
Cały proces kreatywny został stworzony w oparciu o innowacyjną metodykę Uniwersytetu Warszawskiego. Punktem kulminacyjnym projektu będzie przeanalizowanie pomysłów wypracowanych przez uczestników, a następnie wybór i wdrożenie wybranego produktu na rynek polski przez Spółdzielnię Mleczarską „Mlekpol” w Grajewie.
Uczestnicy projektu będą pracować nad produktem z kategorii: mleko lub przetwory mleczne. Zgodnie z założeniem, produkt ma odpowiadać na potrzeby osób zmagających się z utrzymaniem prawidłowej masy ciała i narażonych na stres, być przyjemny dla podniebienia i zdrowy. Proces kreatywny rozpocznie się pod koniec maja i potrwa do końca czerwca.
DLACZEGO WARTO?
Dzięki udziałowi w projekcie konsumenci mają niepowtarzalną szansę na zaprojektowanie produktu, który spotka się z ich konkretnymi potrzebami i preferencjami. W odróżnieniu od klasycznego panelu konsumenckiego, nie będą oni testować opracowanych wcześniej wariantów produktu, a stworzą go sami od podstaw.
Interaktywne sesje zostały tak zaprojektowane, by zorganizować bezpieczną i kreatywną przestrzeń dla grup, które mogły dotąd czuć się wykluczone przez producentów żywności. Dodatkowo każdy z uczestników warsztatów otrzyma zestaw produktów i upominków przygotowany przez SM Mlekpol.
GDZIE MOŻNA SIĘ ZGŁOSIĆ?
Rekrutacja do projektu ruszyła i potrwa do 15 maja. Można się zapisać poprzez formularz dostępny tutaj: https://bit.ly/Ankieta-CEL
==
Więcej o projekcie na stronie EIT Food: https://www.eitfood.eu/projects/ris-consumer-engagement-labs oraz na stronie Instytutu: https://pan.olsztyn.pl/2024/04/poszukiwani-uczestnicy-warsztatow-eit-food-ris-consumer-engagement-labs/