Pierwsze wrażenie kształtuje się w zaledwie 3 sekundy. W przypadku e-maili te 3 sekundy są decydujące: potencjalny klient wybiera, czy będzie czytał tekst do końca, czy też zamknie wiadomość. Ta reguła działa zarówno w przypadku stałych, jak i nowych, bądź nawet potencjalnych klientów. Można korzystać z najlepszych programów pocztowych i napisać idealny tekst, ale całość nie zadziała, jeśli nie dobierzesz odpowiedniego zdjęcia. Jakie zatem powinny być obrazy wybierane do prowadzenia kampanii mailingowych?
Baner główny, znany również jako hero shot
Jest to jeden z podstawowych rodzajów obrazów stosowanych w kampaniach marketingowych, zatem jego opracowaniu należy poświęcić najwięcej uwagi. Udowodniono, że ludzki mózg rozpoznaje i analizuje obraz w zaledwie 13 milisekund. Wiadomo także, że mózg przetwarza obrazy 60 tys. razy szybciej niż tekst. Wynika z tego, że patrząc na hero shot adresat powinien dokładnie rozumieć o czym będzie jego tekst i czy przegląd oferty odpowiada jego potrzebom, jak i zainteresowaniom.
Stąd wynikają podstawowe wymagania designu głównego baneru:
- jasny i chwytliwy obraz, który dokładnie oddaje istotę propozycji;
- tekst informujący nie tylko o walorach produktu, ale także o atrakcyjnych możliwościach jego zakupu (np. rabaty);
- idealnie dopasowane czcionki, rozmiary liter itp.;
- dokładne dane, najlepiej numeryczne;
- przycisk wezwania do działania (CTA); jeśli występuje, powinien być dobrze widoczny.
Ludzie kupują przede wszystkim emocje, a nie produkty i usługi
Ludzie częściej kierują się emocjami aniżeli zdrowym rozsądkiem i warto o tym pamiętać organizując kampanię marketingową. Najbardziej ważne dla współczesnego człowieka jest rozumienie wartości, czas, natychmiastowa nagroda, uczucie przynależności, możliwość przywództwa itp. Dobrze jest mieć to na uwadze tworząc zarówno treści wizualne, jak i tekstowe. Rozwiązaniami, które pomogą dobrać lub stworzyć elementy wizualne dla kampanii mailowych, zdolne oddziaływać na emocje człowieka, są:
- korzystanie z informacji o psychologii kolorów;
- precyzyjny wybór i konsekwentne wykorzystanie firmowych kolorów;
- wykorzystanie rzetelnie dobranego koloru tła do zdjęć;
- zdjęcia grafika powinni być wyjątkowe i niebanalne.
Wielkość obrazów ma znaczenie
Większość współczesnych ludzi docenia swój czas, dlatego tworząc kampanię mailingową należy zadbać o to, żeby proces otwierania obrazów nie był skomplikowany i nie zabierał dużo czasu. Nie warto używać obrazów większych niż 5MB, ponieważ rozmiar wpływa na prędkość pobierania, ponadto trzeba pamiętać, że coraz więcej ludzi przegląda e-maile korzystając z Internetu mobilnego. Pożądane jest, aby rozmiar obrazu w pikselach był taki sam jak w wiadomości, ponieważ po skompresowaniu obraz traci swoją jakość i ładuje się dłużej. Jeśli potrzebujesz do treści swojej wiadomości e-mail obrazu o rozdzielczości 100×100 pikseli, edytuj go wcześniej, aby pasował do wymaganych wielkości.
Responsywny układ
Ten punkt jest ważny, gdyż przeglądanie poczty często, co najmniej w 50% przypadków, odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych. Jeśli chodzi o obrazy, to tworzenie responsywnego układu wymaga przestrzegania takich oto wymogów:
- nie warto przeciążać wiadomości obrazami;
- nie warto umieszczać na obrazach ważnych informacji tekstowych – mogą być zupełnie nie wyświetlane na ekranie telefonu;
- niedopuszczalne jest, by wiadomość w całości składała się tylko z obrazu (nie tylko zakłóci to odbiór treści, ale także może spowodować, że e-mail trafi do spamu);
- dla wszystkich wykorzystywanych obrazów powinien być napisany atrybut alt;
- nie warto wykorzystywać obrazów do tworzenia tła, gdyż nie wszyscy klienci poczty e-mail obsługują wyświetlanie tła jako obrazu.
Jak znaleźć najlepsze obrazy dla kampanii mailingowych?
Zdjęcia, jak również inną grafikę, można stworzyć specjalnie zgodnie z potrzebami lub wyszukać odpowiednie na giełdach obrazów. To ostatnie rozwiązanie zyskuje na popularności, jeśli jednak zdecydujesz się z niego skorzystać, należy pamiętać o kilku ważnych regułach. Wyszukując zdjęcia warto korzystać z tzw. pośredniej metody asocjacji, czyli nie wybierać obrazów bezpośrednio nawiązujących do treści e-maila, ale kreatywne, niebanalne, wywołujące pozytywne emocje lub nawet po prostu śmieszne.
Rozmiar, format i balans na ekranie
Duże obrazy mogą zawierać błędy lub wcale się nie wyświetlać. Ponadto im obraz jest większy, tym trudniej go otworzyć, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Wielu właścicieli telefonów komórkowych korzysta z 3G i innych wolnych połączeń, aby uzyskać dostęp do Internetu, więc czas pobierania jest dla nich kluczowy. Dodatkowo poleca się robić zdjęcia w formacie .png, ponieważ w innych formatach, jak np. w .jpg, w wiadomościach mogą się otwierać niewyraźnie. Warto także pamiętać o odpowiednim balansie pomiędzy tekstem a obrazami wykorzystywanymi w kampaniach mailingowych. Takie podejście pozwoli zapewnić:
- dostępność treści;
- brak problemów ze spamem ze względu na stosunek kodu HTML do rzeczywistego tekstu;
- czytelność i łatwość interakcji, niezależnie od tego, czy odbiorca zablokował wyświetlanie rysunków, czy też nie.
Rozwiązanie problemu blokowania obrazów
Blokowanie obrazu to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stają marketerzy podczas prowadzenia kampanii e-mailowych. Zwykle przyczyna leży w domyślnych ustawieniach lub osobistych preferencjach odbiorcy. Już wyżej było wspomniane, że dobrym rozwiązaniem będzie występowanie w e-mailach tekstu alternatywnego, w razie potrzeby zastępującego zdjęcia. Dodatkowo tekst alternatywny będzie przydatny dla subskrybentów niedowidzących, którzy korzystają z czytników ekranu Obecnie na popularności zyskuje stylizowany tekst alternatywny, pozwalający utrzymywać wszystkie e-maile w jednym stylu firmowym i sprawia, by przeglądanie wiadomości e-mailowych bez obrazów było przyjemniejsze.